Site Meter

Bukettspirea - Spirea x vanhouttei



Det finns en del växter, speciellt buskar som inte anses som ´´fina´´ nog att ha i sin trädgård. Har man ett stort trädgårdsintresse och vill följa med i trender så bör man alltså inte ha simpla buskar som spirea, ölandstok eller häckoxbär i trädgården. De här buskarna var mycket populära på 60-talet och finns fortfarande kvar på bostadsområden och i äldre villaträdgårdar. Visst planteras dessa växter fortfarande, men om man brukar köpa sina växter på Zetas eller på andra ´´välsorterade´´  plantskolor...så kan dessa buskar vara svåra att få tag i där. De är inte ´´fina´´  nog. Om de finns där så har de absolut inte några stjärnor framför sig i katalogen.
Jag gillar bukettspirea och jag gillar även björkspirea ´Tor´ som är en låg buske som blommar fint och vars blad får vackra höstfärger. Däremot har jag väldigt svårt för norsk brudspirea.

Ok...vi har inte spirea och ölandstok i slottsparken men jag skulle mycket väl kunna tänka mig bukettspirea eller björkspirea på någon lämplig plats och jag har sett platser där ölandstok passar mycket bra. Bilderna är tagna i huset bredvid där jag bor, den gård som jag skötte fram till förra året.

Bukettspirea är en hybrid mellan flera arter och den blir upp till 2 meter hög och är härdig till zon 5. Det här är en mycket tålig buske som trivs på de flesta platser och i de flesta jordar. Den bör dock placeras i sol eller halvskugga för att blomma fint. Själv är jag inte alls förtjust när man gör en häck av bukettspirea då det kan bli lite väl mycket av de kritvita blommorna.
Man beskär den genom att gallra bort äldre grenar men den tål även att beskäras ner till 10 cm höjd om det är en gammal risig buske.


 
Google

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag fick tips om Björkspirea och valde det till en häck framförs huset. Först var jag lite missnöjd, tyckte kanske inte att den var så spännande men nu efter 3 år älskar jag den! Jättehärliga höstfärger är nog så viktigt och förlänger verkligen trädgårdslivet.

2010-10-13 @ 10:16:35
Postat av: Susie Bloom

Har inte några spireor i trädgården beroende på att jag tycker dom är lite jobbiga. Dom måste beskäras kontinuerligt för att hålla sig riktigt snygga. Men...jag har både ölandstok och oxbär och gillaer dom väldigt mycket. Trots att dom senare faktiskt växer vilt här på Gotland!

2010-10-13 @ 11:24:59
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Jag planterar mycket 'Tor' i halvoffentliga planteringar och jag tycker egentligen att den är lite trist. Men den har en galet vacker höstfärg, så så här års känns det som att jag skulle ha satt ännu fler! :)

2010-10-13 @ 21:35:04
URL: http://www.axelzonstradgard.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Malin: Ja den har verkligen fina höstfärger.



Susie Bloom: Ölandstok på Gotland Susie?



Madeleine: Det är problemet det där, att så fort en växt blir för vanlig...oftast för att den är bra...då blir den samtidigt lite tråkig för oss trädgårdsfolk. Man vill ha det där lite svåra och sällsynta...som inte alla har. De där växterna som oftast inte klarar våra vintrar.

Det är som med musik. Blir en låt alltför populär så blir den ointressant för musikkännarna. De vill hellre prata om någon baksida på en obskyr singel som släpptes av ett skivbolag som knappt existerade. Och tidiga inspelningar ska det vara...allt nytt är ointressant. Och så ska musiken spelas på vinylspelare...tidiga vinylspelare! Sov Gott!

2010-10-14 @ 06:36:40
Postat av: kerstin arvidsson

Litet hädiskt: Om man vill kan man klippa spirea till vackra bollar. Då blir det förstås ingen blommning att tala om. Bäst blir förstås de litet runda yviga sorterna. Jag flyttade en gång till en uppvuxen trädgård som hade två tråkiga spireor vid gången in till huset. Med litet resolut klippning så formade jag de halvgamla buskarna. De blev så snygga, täta och gröna. Litet olika storlek på dem så de blev bra bredvid varandra. Mycket fint på vintern eftersom buskarna har så tätt växtsätt. Även om bladen faller så ligger snön som en vacker mössa. Kanske ett tips där inte buxbom och liguster fungerar.

2010-10-24 @ 12:18:25
Postat av: kerstin a

till Madeleine och ni andra som gillar det ovanliga. Det vanliga och tråkiga kan vara en bra fond till det vackra och ovanliga. Om man i en fond har något tråkigt så står det ovanliga och vackra fram mycket tydligare och starkare. Kontraster är bra vid allt skapande. Det behövs både surt och sött....:D

2010-10-24 @ 12:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0