Site Meter

En skön grej för hjärnan...



Nu är det skirtfint i naturen igen och boken vid härbret är härligt vårgrön. Körsbärsträden blommar, marken är täckt av gullvivor och värmen är här.

Växter bärs ut och in som känsliga bebisar nu när de är inne i fas - avhärdning, för att vänja sig med alla olika vädertyper. Värst just nu är den starka solen och till att börja med får växterna endast stå i skugga, för att senare börja vänja sig med direkt solljus och vind. De känsligaste växterna hos mig är tomatplantorna och lejongapen som har det mycket jobbigt när solen träffar de känsliga bladen.

Har jag tur med vädret kan det bli utplantering av alla sommarblommor och tomatplantor i nästa vecka. Alla sticklingar av de röda pelargonerna som ska planteras på borggården och som fick sin början i vanligt vatten...är mycket fina och börjar gå i blom nu.

Idag började jag även så lite i trädgårdslandet. Det blev endast kryddtagetes och sommarmalva nu till att börja med. Grönsakerna försöker jag vänta med så att vi får en så sen skörd som möjligt, eftersom det passar verksamheten här i sommar.
Ett snabbt besök inne på Zetas trädgård på hemvägen och Tokyokörsbäret i visningsträdgården blommade oerhört vackert...ett sånt träd vill jag ha!

Jag hörde en kvinna på radio på vägen hem som uttryckte på bred stockholmska, värdet av att vara i naturen som ´´en skön grej för hjärnan´´.

I morgon är det ledig onsdag och jag beger mig till en annan stad....och nu är det bara 14 dagar kvar tills jag åker en sväng till Öland och 23 dagar kvar till Fotbolls-VM!!!
Att Barcelona blev spanska mästare...vet väl alla?





Avhärdning av växter vid vår personalmatplats.


Trädgårdslandet väntar på sådd.

För 1 år sedan
För 2 år sedan
För 3 år sedan
För 4 år sedan


Kommentarer
Postat av: Madde

Å de där odlingarna bubbar du in och ut varje dag? Ojoj! :D Ja du har mycket på gång märker jag. Själv jobbar jag med fältstudier på gävle psykiatri och sissar på deras utemiljö, samt skriver rapport om detta. Spännande, utvecklande och svååååårt. Som visionär vill man ju gärna att alla ska intressera sig för trädgårdsterapi och vill gärna anlägga Alnarp 2 deluxe...

2010-05-18 @ 19:03:41
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Oj så många plantor! Vilket arbete att bära ut och in! Jag brukar bära ut, in, ut och sedan orkar jag inte bära mer så får det bli som det blir :D

2010-05-18 @ 19:57:41
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Leif

Ja det ser allt härligt ut nu..Glöm inte Capellagården när du är på Öland.

2010-05-18 @ 21:36:52
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Låter spännande. Lycka till med dina studier.



Åsa: Jag ska göra allt för att slottsparken ska blomma mer än någonsin i år.



Leif: Dit ska jag absolut åka. Har varit där men bara på hösten.

2010-05-18 @ 21:47:08
Postat av: Mariana

En massa fina plantor,gillade utemöbeln.

Ska också försöka plantera ut allt nästa vecka.

Skulle vara skönt att kunna ta ut lite större växter från vinterträdgården för vissa skulle behöva få en dusch.

Ha de bra

Mariana

2010-05-18 @ 22:20:49
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Förstår att du vill få ut dina plantor också...men då måste du fylla luckorna i er vackra vinterträdgård...där inne ska det väl vara lite trångt och mysigt? Ha det gott...och tack för senast och hälsa Börje!

2010-05-18 @ 22:30:39
Postat av: Anonym

Vad hände med fototävlingen i maj?

2010-05-19 @ 07:55:24
Postat av: Janicke

Skirtfint, he he, du är klurig, du.

Ett så fint trädgårdsland du har ordnat!

Jag är fast bakom datorn, längtar till lotten, har inte hunnit skära ner rosorna ...

Ha en bra onsdag!

2010-05-19 @ 09:29:23
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Det blir ingen tävling med det blir något annat. Kommer ett inlägg om det snart.



Janicke: Antar att det är skirtfint hos dig också nu, hälsar på dig vid lotten framöver.

2010-05-19 @ 18:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0