Site Meter

I en park



Nu kastar vi oss snart huvudstupa in i planteringarna igen. Men ännu är det en hel del snö kvar i slottsparken även om stora ytor är snöfria och man ser gräset. Planteringarna som ligger i söderläge är fyllda av snödroppar och koltrasten sjöng för mig hela förmiddagen. Nere på fjärden krymper isen allt mer och även sjöfågeln har vårkänslor. Det var en riktigt vårig dag med 7 grader varmt och jag mådde bättre än på mycket länge.

Efter en tids frånvaro från parken började jag idag plantera ut krukade påskliljor i våra urnor. Jag har sått alla tomatsorter och börjat med förodlingen av sommarblommor. Jag har träffat mina fina arbetskamrater igen och  ätit en fantastisk lunch.

Nu är det dags att starta trädgårdssäsongen men nya krafter, nya idéer och nya förväntningar. Hur mycket sol får vi i sommar och hur mycket kommer det att regna?
Blir Stockholm som en stor blomsterkorg i juni då kungabröllopet drar igång? Själv flyr jag nog stan då. Kommer äppelträden att blomma som bäst när jag drar ner till Österlen den 27 maj? Det är mycket planering och frågorna är många. Men nu ska jag inte stressa upp mig utan njuta av allt som finns framför mig.

Nu kör vi kompisar....







Förstår inte varför jag lade ut inläggen om den leende André. Klart att man inte ska kritisera människor som ler och försöker sprida lite glädje omkring sig. Ångrar mig och har tagit bort inlägget. Jag har sagt det förr och säger det igen...jag ska hålla mig till växter.

Kommentarer
Postat av: LN

Lyssnade o badade.

2010-03-24 @ 19:08:13
Postat av: Leif

Det är in i dimman då eller rabatten. Skönt att du är igång igen

2010-03-24 @ 19:12:47
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Mariana

Vad härligt att få komma igång, och du har snödroppar! här syns inget ännu.

I brist på trädgårdsarbete har jag städat skafferiet och flyttat runt en massa växter i vinterträdgården.

2010-03-24 @ 21:42:49
Postat av: Londongirl

Idag har jag också sett snödroppar här och påskliljeknopparna är också på gång....men ingen sång från koltrasten än.



Härligt att du är på G igen! :-)

2010-03-24 @ 22:00:43
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Monica

Ja, när jag nu köper påskliljor och annat, är det någon fördel att behålla krukorna när de planteras i en mycket större kruka eller urna? Har klämt i lite primulor också, det kanske är för kallt ännu men jag förstår jag måste chansa lite om jag vill se någon blomsterfägring:-) Härligt med dina foton! En fråga till, är det tillåtet att gå på slottsträdgårdspromenad? Eller är det privat? Inget café för allmänheten? Blev flera frågor... Bor rätt nära så jag tänkte komma på besök:-)

2010-03-24 @ 22:58:42
Postat av: Ramona K

Kul att du är på G igen! Det ska till lite mer innan jag känner mig på bästa trådgårdshumör. Om man inte använder lupp för att se alla knoppar som väntar, finns det faktiskt inte ett spår av vårens tillkomst här utanför Uppsala. Tack och lov har jag växthuset där persikotträdet har snart blommat över. Koltrasten har inte hörts sedan ett antal dagar. Chilifrön har lyckats delvis men inte min hettaste sort (världens hettaste som har en underbar fruktig smak). Växthusfläkten räcker inte till utan solens hjälp. Men snart..........

ÄLSKAR fötterna i rabatten.

2010-03-24 @ 23:22:53
Postat av: Annelie

Hur många tomatsorter blev det? Tog hem en lista från "the local garden center" häromdagen med deras tomatsorter som de kommer att erbjuda som seedlings. Inte mindre än 80 sorter. OMG! Hur 17 gubbar ska man kunna välja? Jag lyckas bäst med små cocktailtomater, men några namn såg spännande ut, som:

Clint Eastwood's Rowdy, Speckled Roman, Jelly Bean Red och Mortgage lifter. :)

2010-03-25 @ 03:05:24
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LN: Visst!



Leif : In i rabatterna.



Mariana: Skönt med lite ordning då.



Londongirl: Du får gå upp tidigt och lyssna efter trasten.



Monica: Nej inga krukor kvar. Det här är en privat anläggning som bara är öppen för våra konferensgäster. Du får slottsparkspromenera på bloggen i stället...



Ramona K: Ja nu krävs det tålamod. Vi får glädjas åt varje liten förändring i trädgårdarna.



Annelie: Det finns verkligen hur mycket som helst att välja på. http://gardener.blogg.se/2010/february/gardener-s-delight.html

Skulle vilja ha den där Clint Eastwood.

2010-03-25 @ 06:13:04
Postat av: Monika Sörensen

The garden is a metaphor for life, and gardening is a symbol of the spiritual path.

-Larry Dossey

2010-03-25 @ 07:46:58
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Janicke

Hoppas din vår och sommar blir toppen!

Gillar de där fötterna ...

Koltrasten har jag konstigt nog inte hört ännu. Längtar.

Bästa hälsningar.

2010-03-25 @ 11:20:28
Postat av: Annelie

Tack!

Sungold hade jag förra året. Den måste jag ha igen. Gav frukt tidigare än alla andra och riklit till det.

Gillar fötterna som dyker in i blomsterhavet.

2010-03-25 @ 11:46:39
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej!

Måste bara få fråga vad det är för blomma, den där marktäckaren med fötterna i?

Väldigt snygg bild!

2010-03-25 @ 15:20:24
Postat av: The Secret Garden

Här hos mig är det bakslag för våren idag. Nämner inget mer om det..

Roligt med fötterna som sticker upp (visst är det nån slag timjan?)

Jag skulle verkligen ha velat gå på bröllopet om jag hade blivit bjuden, skulle inte du det? :)



Ha det gott!

2010-03-25 @ 16:23:52
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika Sörensen: Fint!



Janicke: Det samma till dig och lycka till med dina odlingar. Ha det gott!



Annelie: Sungold är godis. Är nyfiken på Gardener´s Delight.



Emma: Det är backtimjan.



The Secret Garden: Nä..inget mer snösnack nu. Om de så erbjöd mig stora summor pengar (vet iofs inte varför de skulle göra det?)...skulle jag inte delta i något kungligt bröllop...

Ha det gott du med.

2010-03-25 @ 16:34:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0