Site Meter

Nu börjar högsommaren




Vi befinner oss nu i årets ljusaste tid. Nu firar vi och har inte en tanke på att vi nu går mot mörkret igen.
Nej...jag ska absolut inte bli negativ. Jag njuter fullt ut av den här vackra tiden och vi har hela sommaren framför oss.
På Engsholm går snart den övriga personalen på semester och jag håller ställningarna på slottet och i slottsparken. Jag ska jobba i sex veckor till och när de andra kommer tillbaka tar jag två veckor semester och drar söderut...i Sverige!

I min favoritfilm ´´Mellan hägg och syren´´ berättar Gunnar Brusewitz att:

´´Nu är det bästa av sommaren taget.
Sen kommer lågtrycken marscherande och sen är det höst igen...och vinter.
Nu kommer sommargästen och vädrar ut vinterluften ur stugan.
Nordbon är alltid en gäst hos sommaren.
När syrenen blommat ut börjar semestrar och skollov.
Syrensommaren är slut...nu börjar högsommaren´´



Kronnävan ´Rose Claire´ och Kashmirnävan är nya för i år på den här platsen nedanför borggården.



Blomma och bi. Det här biet njöt fullt ut här i Stanwell Perpetual-rosen. Det riktigt rullade runt och såg ut att ha det mycket mysigt.





Den här planteringen har ännu inte visat sig som jag tänkt mig den, eftersom rådjur och harar under tidigare år har ätit upp varje knopp av rosen Stanwell Perpetual som är grundstommen i planteringen. Peppar, peppar...men nu finns massor av rosenknoppar som väntar på att slå ut med sina ljust rosa doftande blommor som är tänkta att sväva över nepetan, kronnävan och nävan ´Brookside´, en del aklejor och nyplanterade heliotrop...och lite strandkrassing.


Nävan Patricia blir perfekt mot Rosa rugosa ´Louise Bugnet´...när den slår ut!

Borggården med alla röda pelargoner där de flesta är uppdrivna med sticklingar i år. Det är den här platsen jag känner att jag hela tiden måste försvara och förklara eftersom jag tror att trädgårdsfolket tycker att det är för simpelt med röda pelargoner. Planteringarna är ännu bara i början av vad som senare kommer att bli en färgsprakande plats.
De kommer att blomma mycket mer och tätare och alla självsådda blå penséer och violer har i år fått sällskap av lite daggsalvia, vita lejongap och några andra sommarblommor som jag drivit upp.
I mitten av juli och till långt in i höst...kommer borggården att glöda av rött, blått och vitt!




Kommentarer
Postat av: Håkan Gidestrand

OJOJ...vad mkt fint.....

Ha en bra kväll

Håkan

Postat av: Mariana

Det ser alldeles förtjusande ut!

Kan tycka att den där pelargonen är väldigt skarpt röd(fast snygg)i färgen och det passar med pelargoner på den platsen.

Mina daggkåpor ska flyttas så fort jag hinner för dom har också tagit över.

Ha en trevlig Midsommar helg Hasse.

Mariana

2010-06-23 @ 23:02:31
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Charlotta Cesar

Åh vad jag avundas dig din arbetsplats, när jag ser dessa vackra bilder.

Ha det gott,

Charlotta

2010-06-23 @ 23:10:25
URL: http://cesarstradgard.blogspot.com
Postat av: Torprosen

Vilken härlig arbetsplats du har...så mycket fint du har omkring dig..Ha en trevlig Midsommar önskar Torprosen

2010-06-23 @ 23:13:10
URL: http://torprosen.blogspot.com/
Postat av: Anita

Vilka underbara bilder från Engsholm. Kan tänka mig att det är härligt där just nu. Såg knopparna på Louise Bugnet, min har blommat i två veckor nu. Den är så fin med sina rödvita knoppar som sedan blir till vita väldoftande rosor. Det är mycket knopp i rosorna nu, utom i New Dawn som fick börja om nedifrån marken pga den eländiga vintern. Men den är frisk och fin och kommer nog att växa dryga metern i år i varje fall.



Javisst är det en härlig tid nu ... mitt i högsommaren. Finna ord av Gunnar Brusewitz förresten.



Ha en skön torsdagkväll!

2010-06-24 @ 16:14:23
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: billan

Borggården kommer att bli hur fin som helst!

Pelargoner, nävor och rosor, kan det bli bättre???...

Gillar dikten jättemycket.....

Önskar dig en varm och fin midsommarhelg!

Postat av: Lilla B

Önskar dig en fin midsommar!

2010-06-24 @ 23:02:56
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: billan

Det var ju inte en dikt direkt, jag menar att jag gillar Brusevitz fina ord:)

Postat av: Boije

Tittar in och önskar en Fin Midsommar! :)

2010-06-25 @ 09:24:26
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: SB

Vackraste bilderna är på din blogg. Kanske besöker jag Engsholm när jag kommer hem till Sverige i Slutet av Augusti?

2010-06-25 @ 16:00:26
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hoppas att ni hade en fin midsommar!

2010-06-27 @ 09:31:07
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0