Site Meter

Självplock

Här på Rosendal kan man plocka sina egna blomsterbuketter nu. Man lånar sax och betalar efter vikt i Plantboden.


...och på Slottsträdgården Ulriksdal kan man t.o.m. plocka den hysteriska praktsalvian Salvia splendens...som jag har svårt att ens tänka på...den fullständigt knockar mig. Så fruktansvärd...och det ÄR en annan nyans av röd än hos mina pelargoner på borggården. Även om det kan vara svårt att se på bild.
Det ser heller inte ut som om någon har plockat en enda av denna märkliga blomma...vem vill ha något sånt här i en vas?
Nu är jag inte någon plockare så jag lämnade Slottsträdgården Ulriksdal utan en enda blomma eller kålhuvud eller något annat. Men det är ju en perfekt plats för de som vill skapa sina egna buketter (290/kr kilo för snittblommorna) eller skörda fräscha grönsaker här och det är ett vackert fält med blommor och grönsaker. Prislista här.






..och när man plockat sig trött så kan man vila här. Rappne tänker då på allt!

Lite meditationsmusik om någon annan blev upprörd av den röda färgen...

Kommentarer
Postat av: Johanna

oj, ja färgen var verkligen.... stark.

frågan är om den är värre/bättre i verkligheten?



senaste jag besökte självplocket var det länsat, så jag kom kanske försent :o) o fikat där är hutlöst dyrt så en matsäck är att rekommendera.

2010-08-18 @ 15:52:36
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jesus Amalia! Blir alldeles lyrisk nu! Vilken kål! Vilka skönheter! Helt oemotståndliga! och du gick bara där ifrån Hasse? Utan ett endaste litet huvud? Inte så mycket som ett ytte-pytte svartkålsblad? Oj, Oj... När dessa prinsessor står i landet och bara skriker -Skörda mig! -Ät mig! Vi får prata om det här sen (skrattar) Kram!

2010-08-18 @ 18:08:07
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Den är värre både i verkligheten och på bild...



Anonym: Här gillas det grönsaker hör jag...

2010-08-18 @ 19:48:01
Postat av: Mariana

Oj den var intensiv, tar över allt.

2010-08-18 @ 22:23:04
Postat av: Lena

ja den är inte rolig den salvian. Som en begonia fast värre.

Postat av: AnnaKarin

Vad roligt att du besökt oss igen! Du lyckades få till en bra bild på Salvian, jag har försökt och försökt men tyvärr, mina bilder ser ut som ett blomsterblodbad eller nåt... :)



Jag och mina kollegor vill gärna hälsa att man är varmt välkommen att ta en fika nere på frilandet med sin medhavda matsäck om man vill det. Eller kanske ta sig ett studs eller två i studsmattan!?



Ha det så gott så länge och tack för ett fint inlägg om oss och Rosendal!

2010-08-19 @ 11:52:42
URL: http://ulriksdal.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Visst är den! En riktig blickpunkt!



Lena: Salvia som är så fina i vanliga fall.



AnnaKarin: Det var svårt att missa salvian här och säga vad man vill...man går inte oberörd förbi den.

Låter ju bra att man kan ta med sig egen matsäck som alternativ till ert café...där det finns en sjukt god morotskaka...! Och jag kommer nog att studsa lite nästa gång...

Ha det gott själv!

2010-08-19 @ 15:29:19
Postat av: Claus

Ha, ha, den röda färgen nästan "brände" min skärm.Bra fångat, sådana färger tenderar att "blöda".... Hänt lite sedan sist :-)

2010-08-19 @ 20:41:38
URL: http://koloniet.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Visst är den väldigt mycket!

2010-08-19 @ 21:47:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0