Site Meter

Angrepp på nävor



Jag har alltid tyckt att nävor är vackra men också en frisk perenn som sällan eller aldrig drabbas av svampsjukdomar eller större insektsangrepp. Nu kommer rapporter om att stekellarver äter upp bladen på nävor i södra Sverige. Simon Irvine kontaktade mig via FB att problemen var stora i Göteborgsområdet där  bl.a. ´Jolly Bee´ hade stora angrepp av dessa stekellarver.
Det vore mycket tråkigt om det blev ett bestående problem över landet. Nävorna har huvudrollen i min stora slänt här i slottsparken.

Själv har jag inte sett något problem i min park som ligger sju mil söder om Stockholm. Hur ser det ut bland era nävor? Jag skulle bli tacksam om jag fick en rapport från trädgårdar över hela landet. Berätta hur era nävor mår och var ni bor...ni får gärna berätta hur ni mår själva också...

Läs här om steklar som angriper bl.a. nävans blad.

Bilderna har jag fått av Simon Irvine och fått tillåtelse att använda dem här.



Kommentarer
Postat av: billan

Närvarorapport lämnas härmed!

Stackars nävor.....

2010-08-27 @ 10:33:51
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

I och med att vi har nävor vildväxande över hela landet så vore det konstigt om det inte funnes någon insekt som lever av dem. Men det är väl som med häggspinnmal, krusbärsstekel och liknande att det kommer vissa år och under vissa förutsättningar.

2010-08-27 @ 10:53:44
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Carola

Mina nävor har inga angrepp alls, trots att några av dem står både torrt och soligt och har det tufft när det är som varmast. De finns i Nacka.

2010-08-27 @ 11:06:01
Postat av: Marie

Hej!

Mina Jolly Bee har blivit har blivit angripna:( De växer i Västra Frölunda, väster om Göteborg.

Hälsningar från Marie

2010-08-27 @ 11:34:59
Postat av: Ruben

Har kolla min Jolly, men hittade inga angrepp! Tack för tipset!!

/Ruben

2010-08-27 @ 11:48:33
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Inga angrepp här på Gotland vad jag sett.

2010-08-27 @ 12:09:01
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ann

Hej Hasse!

Glad att berätta att mina 2 trädgårdsnävor " Rozanne" verkar må bra och de 3 övriga som jag köpte från Odla förra våren ser också bra ut (om än övervuxna just nu) ... Ha en fin helg!

2010-08-27 @ 14:38:05
Postat av: Eva

Mina 36 'Jolly Bee'-plantor har lätta angrepp av något, jag vet inte vad. "Småperforerade" på ett annat sätt än vad stekellarverna verkar göra. Behåller sin gröna färg både på ovan- och undersidan. Har aldrig lyckats hitta de små odjuren! Nävorna och jag bor på Romeleåsen i Skåne. Trevlig helg önskar jag dig

2010-08-27 @ 17:11:58
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack och trevlig helg!

2010-08-27 @ 21:48:17
Postat av: Elin

Väldigt intressant! Hoppas det kommer fram vad det rör sig om för stekellarv. Kul att du länkade till mitt examensarbete, det tar jag som en komplimang, även om det inte innehöll så mycket om nävor.

Ha en bra höst!

2010-09-19 @ 21:04:35
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad bra att du inte tog illa upp att jag länkade, ditt examensarbete är mycket välarbetat och intressant. Ha en bra höst själv Elin och lycka till med dina studier eller arbete.

2010-09-19 @ 21:09:36
Postat av: Deborah

Vi flyttade från Göteborg 2006, där hade vi problem med larver. Nu bor jag söder om Tumba men
jag har inte vågat ha nävor förrän sommaren 2012. Tyvärr blev alla mina nävor angripna av larver och även den här sommaren har de kalasat på nävorna. Nu funderar på att ta bort växterna.
Tack för en mycket bra och inspirerande blogg!

2013-08-06 @ 20:05:38
Postat av: Tommy

Här i uppsala har vi i en brf fått angrepp i stor mängd på rotsystemen varav nävorna dör, vad är det?

2020-06-11 @ 13:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0