Site Meter

Gula blommor i Bergianska trädgården




13 grader varmt. Gula blommor. Mycket stillsam vandring. Kaffefika i orangeriet. Vårkänsla. Hav av vintergäck i den privata trädgården som ligger mitt i den Bergianska trädgården.





Den kinesiska trollhasseln blommade.



Fröställningar från höstanemonen.


..och från buskpionen.


Nu börjar snart samma buskpion veckla ut sina blad.


Kaffefika


Den här glada nyheten såg jag först idag.


Här kommer den nya våtmarksträdgården ligga. Ska bli mycket spännande att se resultatet.


Inne på Plantagen säljs nu mängder av färgglada säckar. Plantagen hjälper dig att planera din trädgård.


Så...nu är jag klar. Nu går jag vidare.

Kommentarer
Postat av: Eva

Välkommen ljuvliga vår!

Här på Romeleåsen har det varit den första riktiga arbetsdagen i trädgården. Komposttömningspremiär - fantastiskt med egentillverkad (med maskhjälp) mull, vilken rikedom! Ävenså premiär för lunch i växthuset som nu är fullt av gröna småbarn i form av olika doftpelargoner och liljor som välvilligt överlevt vintern i källaren.

En undring: Är det normalt att höstanemonen har sådana vita bomullsaktiga fröställningarna? Mina vita höstanemoner har aldrig visat något sådant ulligt vitt och fint utan blir bara bruna och trista...

Glad fortsättning på denna (här i Skåne i alla fall) vackra påsk.

2010-04-03 @ 19:11:43
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Anita

Så underbart härliga bilder. Vilket ljuvligt gult hav. Jag älskar namnet på den gula blomman "vintergäck" ... det stämmer så bra. Den gäckar verkligen vintern och svämmar över i vårbackarna.

2010-04-03 @ 19:16:18
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Anonym

Du måste fått en fin dag på Bergianska i det härliga solskenet.

Mina första mini krokusar slog ut i dag det är ganska otroligt när man tänker på att det låg snö där för två dar sedan.

Hoppas på sol imorgon

Mariana

2010-04-03 @ 20:05:07
Postat av: Annelie

Applåder till Statens Fastighetsverk! Så glad man blir av nyheter som dessa.

Vilka fantastiska fröställningar på höstanemonen. Ser nästan ut som bomull.

Glad Påsk!

2010-04-03 @ 21:37:11
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Tur att trollhasseln klarade vinterns kyla bra. Dock hade den yttersta decimetern frusit inne verkar det som. Det är väl ändå ett got betyg åt denna buske efter en mycket sträng vinter med kyla ner till minus 22. Jag befarade ett tag att blomningen skulle ha frusit bort liksom på kejsarolvonet, men som tur var hade jag fel.

2010-04-04 @ 13:13:41
Postat av: billan

Härlig vandring du tar mig med på, grönt och gult....vackert!

Jag är hemma nu från fjällresan och det var inget nöje direkt att komma hem till min trädgård. Fortfarande snö till knäna på platten och drivorna är meterhöga, fy faaan.....:(((

Tack för Tempel, men Ernst har jag inget att äga om. Nu skall jag botanisera vidare och se vad du skrivit om senaste veckan.

Må så gott!

2010-04-04 @ 21:04:02
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0