Site Meter

Rosa rugosa ´Louise Bugnet´



När man pratar om Rosa rugosa så tänker man kanske först och främst på taggiga, krafiga rosor för stora ytor, pålitliga och bra men inte direkt några skönheter. Sorten Louise Bugnet däremot är mycket vacker och där blommorna  i knoppstadiet är rosa eller nästan röd för att sedan bli helt vit.

Den har ett upprätt växtsätt, är inte speciellt taggig och har friskt grönt bladverk. Den börjar blomma i juni och blommar långt i på hösten. Louise Bugnet har en medelstark doft.
Den klarar sig upp till zon 6 och blir ungefär 150 cm hög.

Vi har haft den i slottsparken några år och den remonterar och blommar lite just nu.




Kommentarer
Postat av: Monika

Så glad jag blir, jag bor i zon 6 och vill ha vita rosor som remonterar och med min röda stuga, den klarblå träsoffan, det mörka vattnet i älven, gröna åkrar och ängar inramat av storskogen och naturligtvis en blå himmel med ulliga moln...man längtar...tack för all inspiration!

2009-09-27 @ 10:52:19
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Lilla B

Det där låter som en ros för mig, det! Här har vi så kallt. Ett riktigt eländesläge. Goda tips kan man då aldrig få för många av!

Fortsatt trivsam helg!

2009-09-27 @ 11:02:40
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Eva

Jo, det är en väldigt trevlig ros. Hos oss där allt annat i rosväg blir sjukt och eländigt, klarar sig Louise bugnet helt utan en fläck! Vi har fyra styck som bara växer och blommar - fantastiskt. De och Maidens Blush har hos oss varit helt friska från rosrost, svarfläckssjuka och allt annat elakt som drabbar rosor. Jag ska aldrig mer köpa en ros om vilken Lars-Åke Gustavsson säger: "Kan drabbas svårt av rosrost/svartfläckssjuka/mjöldagg". Om en ros KAN drabbas så gör den det definitivt hos oss. Men alltså icke så Louise Bugnet. En mycket trevlig bekantskap som nu har bott i vår trädgård i tre säsonger. Till våren ska jag köpa systerrosen Therese Bugnet!

2009-09-27 @ 20:03:16
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: billan

Just precis vad som fattas i billans lilla trädgård, det får bli ett måste ha!

2009-09-27 @ 22:15:23
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Halvdansken

Hur gör du för att få dem så täta nertill? Mina blir alltid lite tråkiga runt "benen". Har engelska rosor, det kanske är skillnad?

2009-09-28 @ 00:37:39
Postat av: Åsa!

Hur är det med kraven på jord och torka? Om jag sätter dessa rosor i min sandiga torra jord, är det bara dumt? Dömt att misslyckas?

Hur jag än gräver och byter ut sanden så tränger den ändå upp med tiden har jag insett, tröstlöst arbete...

2009-09-28 @ 08:49:35
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Pia

Det är en mycket vacker och tålig ros som håller sig fin även i min sandiga jord. Det är en av de som får stanna kvar nu när jag gräver upp en hel del av mina rosor. /Pia

2009-09-28 @ 09:38:32
Postat av: Nilla

Min blommar också fortfarande, den har blivit riktigt bullig och fin i år. Men jag har tyvärr haft problem med uppätna knoppar, så jag får nog passa den noga i vår och bekämpa vad det nu är som gillar den.

2009-09-29 @ 12:31:55
Postat av: Renate

Enligt Naturvårdsverket är Rosa rugosa en invasiv och aggresiv art som invaderar våra ekosystem och hotar dens biologiska mångfald. I Norge har direktoratet for naturforvaltning satt denna art på svartelisten. Man borde kanske undvika att plantera/rekommendera denna växt? Gäller inte detta även denna sort (R.rugosa 'Louise Bugnet')?

2009-09-29 @ 16:14:18
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika: Lycka till med den vackra.



Lilla B: Tycker absolut att du ska prova den här.



Eva: Ja Rosa rugosa är som friskheten själv. Lycka till med Therese.



billan: Självklart...



Halvdansken: Det behöver klippas ner några gånger för att bli tät och fin, just den rosen på bilden är tagen i Visby botaniska.



Åsa: Som Pia här nedan säger så funkar den i lite sandig jord också efter som det är en rugosa...som vilt växer på sandstränder. Men jag skulle nog ändå rekommendera lera i botten...



Pia: Ja visst är den tålig och fin.



Nilla: Du får som sagt se upp nästa säsong...hoppas det funkar.



Renate: Det är den rena arten du tänker på soim sprider sig. Det här är en förädlad variant som inte rör sig en tum från sin plats.

2009-09-29 @ 16:27:38
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna

Planterade Louise Bugnet bredvid lekstugan förra året. Perfekt att leka i närheten av eftersom den har så få taggar. Den blommade rikligt under hela sommaren och långt in på hösten. Bor i zon 3

2010-05-29 @ 16:00:58
Postat av: Nybörjare

Har iordningställt en rosenberså bestående av tio stycken LB. Ser med spänning fram mot nästa sommar då jag förhoppningsvis får njuta av de vackra blommorna.

2011-08-29 @ 16:16:02
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna: Så bra!



Nybörjare: Jag tror att det kommer att bli oerhört vackert! Skicka en bild nästa år!

2011-08-29 @ 23:09:05
Postat av: Ingrid

Kan man använda Louise bugnet som klätterros?

2011-09-20 @ 10:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0