Site Meter

Eldig måndag

Prunus sargentii glöder.

Vad ska man göra när man redan börjar ledsna på mörkret? Resan till slottsparken på morgnarna är som att åka i en lång tunnel. Det är 62 dagar till vintersolståndet och ett halvår till våren, 234 dagar till fotbolls-VM i Sydafrika men bara lite mer än ett dygn tills Barca spelar Champion league-match mot Rubin Kazan.

Idag brann det sista riset från syrenhäcken som föll i juli och båten togs ur sjön. Det har blåst i veckor men idag var det helt stilla och fjärden låg blank, en perfekt dag för att elda med andra ord.
I trädgårdslandet finns lite mangold kvar, kryddtagetes och den envisa lövkojan som verkar klara hur mycket kyla som helst. Senare i veckan ska jag göra färdig landet inför vintern.

Alla hundratals pelargoner har fått sin vinterplats och det är nu man ska börja planera vilka sommarblommor man ska så i vår. Jag kommer snart att börja bläddra i frökataloger och skriva listor. Annars så är känslan mer avslut än början nu.

Kommentarer
Postat av: The Secret Garden

Hejsan!

Vad snyggt när man nu får se slottet i bakgrunden av bilderna! Jättevackert. Ska bli mycket intressant att se fler bilder.

Jag ska hålla ögonen öppna efter den där reklamfilmen. Den låter spännande!



Ha en bra kväll!

2009-10-19 @ 18:34:27
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: LN

nu lyfter man båtarna ur kanalen..

2009-10-19 @ 20:02:15
Postat av: Anita

Jag känner igen mig bland de eldiga färgerna. Roligt att bli vald till dagens blogg, tack för det. Är stängslet runt grönsakslandet nytt? Kommer inte ihåg det.



Ha en skön kväll.



//Anita

2009-10-19 @ 21:35:04
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Pia

Kan bara hålla med dig om det där med mörkret, jag är ingen vintermänniska.



Men vilka fantastiska omgivningar det är runt det vackra slottet, det hade varit fint att arbeta där!

2009-10-19 @ 21:55:45
Postat av: Monika

Det slottet ger verkligen goda vibbar, det ser stiligt och helmysigt ut. Spöket måtte vara vänligt, det känner jag...

Inte funderat på en vinterträdgård för konferensgästerna? Med sjungande burfåglar och fiskar...akvarium, porlande bäck, stora gröna växter vackert belysta och så klassisk musik,då hade du att göra året om... ja du ser fantasin är det inget fel på.

2009-10-20 @ 13:12:46
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Secret Garden: Den ska ha börjat sändas idag.



LN: Så är det!



Anita: Staketet runt trädgårdslandet gjorde vaktmästaren och jag i augusti. Ha en skön kväll du också!



Pia: Vi röstar bort mörker och vinter...



Monika: Jorå...det finns planer på det!

2009-10-20 @ 16:08:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0