Site Meter

Växter för våt och vattensjuk mark

De allra flesta växter kräver ordentlig dränering för att må bra eller för att överhuvud taget överleva. Men det finns växter som klarar att stå i vatten med rötterna och just de växterna kan vara till stor nytta om man vill reglera vattensjuk mark.

Hägg på Långholmen i Stockholm. Tyvärr sågades denna fantastiska hägg ned 2017 för att utvidga bandstranden med några meter...!
 
 

Buskar och träd som klarar dåligt dränerad mark
 
  • Alnus - al
  • Amelanchier - häggmispel
  • Cercidiphyllum japonica - katsura
  • Cornus alba - kornell
  • Cornus sanguinea - skogskornell
  • Kerria japonica
  • Prunus padus - hägg
  • Ribes alpinum - måbär
  • Salix - vide, sälg, pil
 
 
 
Strutbräken i Bergianska trädgården
 
 

Perenner
 
  • Ormbunkar
  • Bergenia
  • Kaukasisk förgätmigej - Brunnera macrophylla
  • Kabbleka - Caltha pulustris
  • Nunneört - Corydalis
  • Fingerborgsblomma - Digitalis purpurea
  • Julros - Helleborus
  • Daglilja - Hemerocallis
  • Funkia - Hosta
  • Strandiris - Iris sibirica
  • Kilippstånds - Ligularia dentata
  • Spirstånds - Ligularia przewalskii
  • Lysing - Lysimachia
  • Fackelblomster - Lythrum salicaria
  • Rodgersia
  • Trädgårdssmörboll - Trollius
  • Amerikanskt älggräs - Filipendula rubra
  • Förgätmigej - Myosotis pulastris
 
 
 
 Dagliljor i Göteborgs botaniska trädgård
 
Strandiris i Engsholms slottspark

Kommentarer
Postat av: Anita

Det var verkligen bra tips för jag har väldiga besvär med vattensjuk jord hos mig. Nu fick jag i varje fall tips på perenner och buskar som klarar att ha det lite blött.

2009-11-04 @ 18:53:00
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Vad bra, då kan du handla i vår!

2009-11-04 @ 19:26:12
Postat av: The Secret Garden

Jag har gjort en liten våtmark här hos mig. Där har jag några vilda orkideer och missne, calla palustris, bla. Men så fick jag höra att missne inte skulle klara min växtzon egentligen. Men den trivs i alla fall. Jag har den även i kanten på dammen och där står den med rötterna i vatten, alltså is nu på vintern, och klarar detta bra. Alltid något positivt.

Ha en fin kväll!

2009-11-04 @ 20:56:19
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Secret Garden: Låter fint...ha en fin kväll själv!

2009-11-04 @ 22:53:27
Postat av: J_G

Jag har en Kerria "Japonica Kerria"

Helt fantastiska gula dubbla små blommor.



Och den är underbar, blommar på våren då den blir helt över sållad med blommor, och sen lite mer på sen-sommaren/hösten.



Jag väljer lätt en Japonica Kerria för till-ex forsythia, som gärna blir för bred/hög och ihållig.

Om man klipper och sköter den fel.



Så ser Japonica-kerria ut:



japonicaflpl133-49.jpg" rel="nofollow">http://waldero.se/wordpress/wp-content/gallery/serbien/kerriajaponicaflpl133-49.jpg

2009-11-06 @ 06:33:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

J_G: Jag tycker också om Kerria som jag tycker används för lite i trädgårdar.

2009-11-06 @ 08:36:36
Postat av: Ulf

Intressanta listor, har du sett/testat alla arter i våta förhållanden eller har du en källa (ej vits!)?

Är förvånad över julros t ex.

2009-11-06 @ 21:06:57
URL: http://tantonorra.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulf: Sorry...glömde källan. ´´Välja växter´´ av Gustaf Alm. Många av växterna har jag använt själv och jag förstår din undran över julrosen och jag funderade själv när jag såg listan. Vi får forska vidare angående den Ulf!

2009-11-06 @ 21:25:49
Postat av: Ulf

Den lilla tunna saken har jag också tummat, men det var ett tag sedan. Bra bok som jag litar på. Så då är det väl testat och klart. 90% köper jag utan skeptiska frågetecken i alla fall...

2009-11-06 @ 21:37:33
URL: http://tantonorra.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Bland buskarna kan jag lägga till rysk kornell, Cornus alba. Sorten 'Sibirica' med sina knallröda grenar är vanligast och den sprider sig rätt ofta i naturen och då slår den sig nästan alltid ner i riktigt fuktiga områden, stränder och annan tidvis översvämmad mark. Rysk kornell kan faktiskt bli ganska ful och tråkig om den står för torrt, granarna kan svartna och torka.

Jag gissar att videkornellen Cornus stolonifera – den med gulgröna grenar – har samma typ av ståndortskrav.

2010-04-30 @ 12:41:15
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Helle Skånes

Hej!

Vet någon vad det är som gör att julrosen kan blomma mitt i vintern utan att förfrysas. Det kan ju inte bara vara snötäcket utan måste vara något annat cellerna som gör att de står emot frysning (glykol?) och kan växa.



Tack på förhand,

Mvh

Helle

2011-05-19 @ 11:20:54
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Sandra

Bra blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra blogginlägg och jag gillar vad jag ser :).

2012-03-17 @ 21:06:28
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0