Site Meter

Vitaby

Byn Vitaby som ligger några km från Kivik på Österlen fick ett uppsving då järnvägen till Ystad byggdes och stationen här stod färdig 1901, därefter kom järnvägshotellet och lanthandeln. Idag används tågstationen endast för en museijärnväg.
Vid torget hålls varje år i mitten av maj Vitby marknad. 255 invånare fanns här i byn 2005.
Det här inlägget är till dig Katarina som föll för den här byn.
Det kom en äldre kvinna förbi med sin hund då jag tog alla foton på hus och trädgårdar och jag förklarade att jag tyckte att det var så vackert.
- Nej fy...de är så misskötta nu för tiden, det växer ju t.o.m. maskrosor på gräsmattorna, sa hon. Hon förstod nog inte riktigt varför vi tyckte att de lite ruffiga och vilda trädgårdarna var så vackra och att husen hade ett charmigt förfall.
Självklart förstår även jag att det inte får fortsätta att förfalla men just det lite planerat halvruffiga är vackrare än det strikt perfekta (jag skulle nog vara en dålig husägare). Växter som får växa ut och sträcka sig över gångar och staket i stället för att de putsas och friseras.
Antagligen var många av fastigheternas ägare för gamla för att orka sköta sina hus och trädgårdar men det kan också vara så att stadsbor i karriären köpt upp gårdar här och att de sedan inte har tid att  sköta om sina fastigheter....bara en fundering.
Just den här trädgården och huset var mycket nära det jag föreställer mig mitt drömstället.
Järnvägshotellet

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Så vackert! Det första kortet är kanon!

2009-05-15 @ 19:34:46
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Madde

Åh så fint. Nu vill jag också ut och resa i sommarsverige. :) Tack för bilderna.

2009-05-15 @ 19:47:28
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Det är en vacker plats.



Madde: Bara att packa bilen och ge sig av...mot Österlen...

2009-05-16 @ 16:11:09
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0