Site Meter

Bergianska trädgården blommar vidare


Bärapel (Malus baccata)

Det blev en snabb sväng genom Bergianska när jag ändå åkte förbi på väg hem från Norrtälje. Flera sorters pioner blommade och hagtornsträd stod för den vita trädblomningen.
Jag måste verkligen berömma personalen som sköter trädgården. Det var mycket snyggt i hela trädgården och hur fantastisk än Göteborgs botaniska är och att det vinner överlägset vad gäller antal spännande växter i parken så är det något visst med Bergianska och dess läge här vid Brunnsviken.
Att jag råkade köra på en stor sten vid parkeringen så att 307:an fick en rejäl smäll på sidan och att jag nu skapat mer jobb åt bilplåtslagare....tar inte bort känslan av att jag gillar den här platsen.


Rosenpion


Bergspion (Paeonia officinalis)


Gul buskpion (Paeonia lutea)



Visst är det befriande att se dessa porslinsveronikor (Veronica gentianoides) efter alla stora inställsamma pioner?


Kaprifolazalea (Rhododendron periclymenoides)


Manna-ask (Fraxinus ornus)


Spetshagtorn (Chrataegus curvisepala)


Kommentarer
Postat av: Madde

Härligt, härligt, härligt! Jag älskar sommar, natur och alla underbara färger! :D

2009-06-01 @ 12:28:17
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Azola

Underbara bilder, de är verkligen tjusiga de där Pionerna, (fast du vet min svaghet för de fluffiga)

hmmm...var är de bilderna i år? bojkottar du mig? ;o)

Skojar bara...

Apelblom, Veronika, Hagtorn och Ask i vitt och den söta Kaprifolazalean i rosa .... vilken vår-lycka de sprider! Tack / Azola

2009-06-02 @ 15:32:17
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Jag håller med dig!



Azola: Lugn bara lugn, det kommer massor av fluffiga pionbilder framöver...de är bara i knoppstadiet ännu.

2009-06-02 @ 18:17:16
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0