Site Meter

Kustbyte



Onsdag
Efter frukosten på Baskemölla vandrarhem lämnade jag det vackra Österlen för den här gången och tog 11:an mot Malmö. Jag valde klassisk musik i bilen för att in i den längsta och på något sätt hålla kvar känslan av Österlen. Rapsfälten blev allt större här inåt landet och ju närmare Malmö jag kom försvann lugnet jag kände på Österlen allt mer och det började dyka upp Macdonald´sskyltar och fula köpcentrum efter vägen och vägnäten gick i varandra på något märkligt sätt., omlott. Inne i Malmö kom stressen över mig då bilar låt 2 cm bakom mig därför att jag körde sakta och inte hade en aning om vart jag skulle åka...ens åt vilket håll! Lovar att ge tillbaka i Stockholm....! Eller inte.

Hittade till sist turistinformationen vid stationen, hämtade en packe kartor. Åkte ut mot Limhamn och såg stranden där man har utsikt mot Öresundsbron och Turning Torso. Det regnade men solen sken över Danmark och visst var det  här en fin strand!
Besökte Pildammsparken och Slottsträdgården och fick blandade känslor....hade nog väntat mig lite mer av Slottsträdgården, på caféet jämförde någon Slottsträdgården med Rosendal i Stockholm. Visst ligger den här trädgården fint vid kanalen men det spelar ingen roll hur många kanaler de gräver här...något Rosendal blir det inte.


Slottsträdgården


Här på västra sidan var syrenerna helt utslagna.



Turning Torso


Sommarblommor på Gustav Adolfs torg

 Plötsligt känns de planerade och  ordnade trädgårdarna inte lika intressanta längre nu när man sett hur naturen komponerat allt det vackra på Österlen....visserligen med lite hjälp av människor. Mer om parker och trädgårdar i Trädgårdspanaren senare. 

Jag fick min lägenhet inne i stan och ägaren (en bekant hemifrån) och jag åt middag på Lilla Torget. Ska jag vara ärlig så funkar inte Malmö för mig...får helt fel känsla av den här stan...flåt alla Malmöbor. Men Lilla Torget är en fantastisk plats som jag gärna skulle vilja ha i Stockholm, det finns ingen motsvarighet där hemma.
Lägenheten var riktigt fin och låg centralt men jag längtade redan bort och hade mentalt redan börjat resan uppåt.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Antagligen finns det många som giller planteringen på Gustav Adolfs torg. Jag skulle ta en omväg för att undvika den. Jag bläddrar raskt tillbaka till dina tidigare bilder och känner lugnet och harmonin.

Trevlig hemresa.

Ramona K

2009-05-15 @ 19:36:25
Postat av: Lena

Trist - jag som är så hängiven Slottsträdgården! Hoppas vibbarna blev bättre norrut i Skåen. Attan, jag hade ju kunnat erbjuda övernattning på Bjärehalvön där jag har ett sommarhus som mest står tomt - men du kommer kanske tillbaka nästa vår?

Postat av: billan

Inte mycket som slår Österlen!

Men Göteborg är i alla fall en pärla för mig. Kan ju i och för sig bero på att jag är uppvuxen där.

När jag gick till spårvagnen på väg till gymnasiet Hvitfeldtska passerade jag varje dag Botaniska... Är det nått jag saknar i livet så är det västkusten!

Önskar dig en lugn och fin hemresa, jag är på torpet och skall på Trädgårdsmässa till Jamtli imorgon.

Ha det gott!

2009-05-15 @ 21:12:52
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Anita

Det här får bli en kollektiv kommentar över din resa. Jag har haft en härlig stund här på morgonen då jag tittat igenom alla dina inlägg från Österlen. Vilka ljuvliga bilder du bjuder på. Rapsfälten är makalöst vackra. Och tänk att du nästan träffade Ulf Lundell, hans bil i varje fall.



Hoppas du får en skön helg!

2009-05-16 @ 08:22:44
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Inger W

Hej H! Jag som tyckte Malmö var en så fin stad, när jag för första ggn besökte den förra våren. Kände att här skulle jag kunna bo. Lugnet och den avspända stämningen jfrt med stockholmsstressen...men det är olika hur man upplever det! Tyvärr var det total tjocka den dagen, så brofästet försvann in i dimman...Jättevackra bilder fr Österlen, kanske den stämningen o känslan som dröjde sig kvar...:)

2009-05-16 @ 08:47:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Mm...kanske att det måste vara starka färger för att dra blickarna till planeringarna på sådana här platser...men visst blir det för mycket!



Lena: Oj...vore fint att bo på Bjärehalvön, tack för erbjudandet! Slottsträdgården kanske har sin bästa tid då grönsakerna har växt till sig.



billan: Göteborg är bättre men det är ju helt omöjligt att köra bil i den stan..mer om det senare. Ha det gott på mässan.



Anita: Jag har en bild när våra bilar står parkerade tillsammans....!

Hoppas att du också får en skön helg.



Inger W: Något lugn kände jag tyvärr inte där men det kan vara den stora kontrasten från Österlen ...den plats som lugnar mig mer än alla andra platser. Men jag får väl prova Malmö igen...någon gång.

2009-05-16 @ 16:10:11
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller helt med dig om att Slottsträdgården i Malmö kunde var lite...mer helt enkelt!

Annars älskar jag att bo i Malmö, men Lilla Torg är inte min favorit kanske. Du besökte inte de södra delarna med Pildammsparken och myllrande Möllan? Hoppas du provar igen!

2009-05-20 @ 14:47:50
URL: http://allerstradgard.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Emma: Jo jag var vid Pildammsparken men Möllan vet jag inte vad det är?

2009-05-20 @ 19:24:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Emma

Möllan är en stadsdel som inte precis rymmer några större odlingar, men däremot massor av trevligt gatuliv, grönsakstorghandel och matbutiker från när och fjärran. Värt att kolla in!

2009-05-25 @ 15:31:11
URL: http://www.allerstradgard.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Emma: Tack..ska komma ihåg det till nästa gång.

2009-05-27 @ 04:52:58
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0