Site Meter

Österlen



Brösarps backar är porten in till Österlen för mig och varje gång blir jag lika hänförd av de här mjuka backarna, havet och vidderna runt omkring och som alltid så andas man lättare här.
Den stora frågan var nu om äppelträden  gått i blom och när vi närmade oss Kivik såg jag att blomningen just börjat men det var långt ifrån de vita fälten som jag tänkt mig. Nu ska jag vara här i fyra dagar så jag tror att jag kommer att bli nöjd ändå.

Kivik visade sig från sin bästa sida den här kvällen med ett helt stilla hav och i de små vackra trädgårdarna blommade körsbärsträd, päronträd och ett och annat äppelträd.









Kommentarer
Postat av: Ramona K

Inte bara vackra omgivningar men vacker väder också har du. Full pott.

Men jag måste säga att här är det också vackert med plommonträd som liknar vita moln och häggmispelhäcken har slagit ut. Allergibesvären börjar så småningom avta så det är full rulle. Leve våren!!

Kör försiktigt och ha en fortsatt trevlig resa

Ramona K

2009-05-10 @ 09:23:39
Postat av: Londongirl

Oj så vackert! Både hus och växtlighet. Ser att du inte har några åskmoln i sikte än. ;-)

Ha det gott!

2009-05-10 @ 11:22:34
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Eivor

Det är en vacker plats på jorden, du befinner dig i nu. Särskilt denna tiden.

Skall dit själv nästa månad till min bror. Kom aldrig upp till Kivik tyvärr. Bara till Simrishamn.

Ha en fin resa.

Hälsn. Eivor

2009-05-10 @ 12:17:55
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Vilka härliga bilder. Man blir så glad av blommande buskar och träd....

2009-05-10 @ 18:16:28
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Älskar Österlen - men har bara tillfälle att vara där på somrarna. Det skulle vara roligt att komma dit den här tiden på året. Fina bilder från Kivik. Hoppas det blir mer blomning. Ha en fin fortsatt resa. Ingrid

2009-05-10 @ 19:13:18
URL: http://ofspringandsummer.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Det är vackert med öppna landskap. Vackert när man kan blicka ut över odlade åkrar och betande djur. Finns så havet nära, då blir jag varm i hjärtat!

2009-05-10 @ 19:41:26
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Pia

Härliga bilder! Har man varit på Österlen en gång så längtar man alltid tillbaka dit. Det är en mycket speciell och vacker trakt och du får säkert sköna semesterdagar där!

2009-05-10 @ 22:10:54
Postat av: Katarina

Det finns en Olle Adolphsson-visa för alla tillfällen! Idag har jag sjungit med min kör - "Ge mig en dag" även kallad "Österlensvisan". Han själv ligger begravd där numera och när jag sjunger den tänker jag på det. Och det är mest vackert att tänka på.

2009-05-10 @ 23:02:11
URL: http://kollitott.se
Postat av: Lillebeth

Åååååååå, vilka underbar bilder! Så fint! Har suttit där i backarna och matsäckat när jag gick en kurs i Brösarp.

2009-05-11 @ 10:14:43
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Mariana

Lyckliga dej! Blir riktigt avundsjuk.

Var i blekinge för några år sedan och såg bokskogen slå ut i ett strilande solsken, sen var vi i Brösarps backar, otroligt vackert.

2009-05-11 @ 13:31:29
Postat av: Azola

Härliga bilder, gud vad jag längtar dit igen!

Blir inte så ofta nu för tiden att åka dit, men det är så berikande när man väl får vistas i dess omgivningar!! Älskar bara de låga inbyggda gårdarna! Skånelängorna.

Ser stockrosor och stenarna(med gräs mellan) på innergården framför mig... ummm ..

Ha en fortsatt bra vecka och fota mycket!

2009-05-11 @ 14:15:26
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Tack! Ja vädret är perfekt och visst är det vackert var man än befinner sig i vårt land nu...även om Österlen står i sen klass för sig.



Londongirl: Några åskmoln blir det inte den här gången och det vore väl märkligt om jag är besviken av den anlednigen...



Eivor: Har man en gång varit på Österlen så vill man tillbaka. Simrishamn är inte bara...



Ledighetsparadiset Solåkra: Visst...jag är konstant glad här,



Ingrid: Förra året var jag här i månadsskiftet maj-juni men den här tiden är perfekt...vecka 20 eller 21 är den vackraste här.



Åsa: Jag har lite samma känsla som när jag är på Gotland här.



Pia: Så sant och idag då jag lämnar Österlen så gör jag det en aning motvilligt men jag vet att jag kommer att återvända många gånger.



Katarina: Det är nog lätt att skriva musik i det här landskapet.



Lillebeth: En perfekt plats att rasta på innan man träder in i Österlen...jag var dock för ivrig och stannade bara någon minut.



Mariana: Ja bokarnas grönska dominerar verkligen här i skogarna nu och visst är Brösarp vackert.



Azola: Gillar också skånelängor. Kameran går varm på dagarna...





2009-05-13 @ 07:01:21
Postat av: Maud

Hoppas din reskamrat blev lika hänförd som dig!

Vi har mycket som är vackert i vårt land.

Fint av dig att visa oss andra, kunde ni inte någon gång känna att det blir för mycket vackert?

Det kan bli så för mig, tar inte in mera.

2009-05-13 @ 07:44:52
URL: http://Trädgården vid vägs ände
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maude: Jo hon blev lika hänförd. Om jag någon gång skulle känna att det blir för vackert så tänker jag tillbaka till de sex månader då vårt land är allt annat än vackert och då finns det inget som kan bli för vackert.

2009-05-13 @ 07:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0