Site Meter

Lupin - Lupinus polyphyllus



 
 
Den rena arten som vi kallar blomsterlupin (Lupinus polyphyllus) härstammar från nordvästra Amerika och har spritt sig i Sverige från trädgårdar och växer ofta efter våra vägar. Den blir en meter hög ungefär och blommar i juni-juli.

Det är en aning rörigt det här med lupiner men den som kallas regnbågslupin (Lupinus x regalis) och är en hybrid  mellan blomsterlupinen och Lupinus arboreus och har ofta grenad stjälk och flera blomställningar till skillnad mot blomsterlupinen som har ogrenad stjälk. Den blommar i alla möjliga och helt omöjliga färger....jag har ju uttryck min fasa för den rosa lupinen.

Lupiner har djupgående rötter med kvävesamlande bakterieknölar. Trots att lupiner är perenna så bli de inte så gamla men självsår sig lätt.
Den trivs i lätt, sandbladad och djup jord som bör vara ganska kalkfattig.  Den tycker inte om attt få för mycket näring då dess rötter förser växten med näring. Lupiner vill ha sol eller halvskugga och blommar längre om den inte står alltför soligt.
Man kan använda lupiner som jordförbättrare på grund av pålrötterna som luckrar upp jorden och på de kväverika rötterna. Det finns en ettårig lupin som kallas gul-lupin (Lupinus luteus) som härstammar från Medelhavsområdet och som används inom jordbruket.
Om man klipper av blomställningen innan den blommat färdigt får man även en senare blomning.

Det finns olika förädlade sorter av lupiner bl.a.:
  • ´My Castle´ - Tegelröd, 80 cm hög.
  • ´Noble Maiden´ - Vit, 80 cm hög.
  • ´Rote Flamme´ - Röd, 80 cm hög.
 
 



 
Google

Kommentarer
Postat av: Kersti

Inte en rosa så långt ögat ser. Jag tycker som du att de blå är vackrast. Men de vita är också fina.

2009-06-30 @ 22:56:08
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: billan

Nu lärde jag mig en massa igen, måste ut och titta i min slänt om lupinen där är ogrenad eller grenad.

Även denna dag lär väl bli en svettig dag i slottsträdgården!

2009-07-01 @ 10:07:53
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Jorå...i den nedersta bilden finns de rosa.



billan: Berätta vad du hade sen...

2009-07-01 @ 18:19:32
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0