Site Meter

Klättrande Bonicarosor



Ganska ofta blir man besviken i trädgården då alla möjliga och omöjliga djur äter och gnager på allt de kommer åt och så fort man vänder ryggen till. Eller så dör växterna av andra anledningar.
Men ibland blir det bra eller rent förbannat bra. Som när dessa klättrande Bonicarosor börjar klä in vår fågelbur i parken. Jag trodde egentligen inte på de här rosorna då jag planterade dem förra året. Att göra en klätterros av en polyantharos....och som ska blommar oavbrutet fram till hösten lät för bra. Nu har de lyckats nå en höjd där varken harar eller rådjur kan käka knopparna. Grannar är clematis ´Södertälje´ som började blomma lite idag och som nästa vecka kommer att bli perfekt med sin mörklila färg mot Bonicans rosa.



Kommentarer
Postat av: Londongirl

Jisses så vackert Men nu får du faktiskt förklara...finns det både klätterBonica och vanlig Bonica?

Jag har en Bonica ute på ön men det är inte en klätter.

2009-07-10 @ 22:35:40
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Det är en klätterros och den heter Climbing Bonica.

2009-07-10 @ 22:37:25
Postat av: Lilla B

Klarar den samma växtzon som den vanliga Bonican eller är det en klenis?

2009-07-10 @ 22:55:07
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Wenche

Wow! Det var da kjempeflott, men jeg trodde ikke Bonica kunne bli så høy. Tror neppe mine Bonica blir så høye. Södertälje blir sikkert perfekt sammen med Bonica :-)

2009-07-10 @ 23:00:54
URL: http://twinshage.blogspot.com
Postat av: Claus

Fast den är rosa är den fantastiskt fin. Gillar skarpt att klätterrosor samplanteras med clematis. Dels kan man få fina effekter men också förlängd blomtid. /Claus

2009-07-10 @ 23:23:28
URL: http://koloniet.blogspot.com
Postat av: Ronja

Jättefint! Visste inte att Bonica fanns som klätterros. Alltid lär man sig något! ;)

Kram!

2009-07-11 @ 08:23:30
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Så vackert. Kombinationen klematis och ros är svårslagen. Jag vet att du tyvärr inte märker av det, men jag misstänker starkt att Bonican inte doftar ett dugg. Undrar om det finns en ros som växer lika starkt och lika länge MEN som doftar - och klarar zon 4?? Man kan inte få allt. Tänkt att jag får nöja mig med min sköna R. Helenae (hybrid) som doftar ljuvligt även om blommperioden är ganska kort. I år är den 4-5 meter hög och 3-4 meter bred. Den stöds av buskarna runt omkring bara. Makalöst vackert. Men katten om inte jag överger doftkraven och skaffar denna vackra Climbing Bonica......

Ramona K

2009-07-11 @ 08:43:28
Postat av: Pia

Det är mycket vackert med de rosa rosorna mot det fina lusthuset. Jag ska också satsa på lite polyanthor..alla mina gammeldags blommade över på en vecka i år. Du får gärna visa foto på när Södertälje har kommit igång, det är en favorit och bara så läcker ihop med rosa!

2009-07-11 @ 09:07:40
Postat av: Monika

Jag blir lyrisk av att se och läsa - men här i zon 5-6 är det inge´kul vad ska man satsa på i rosväg och klematis? Det mesta fryser bort...



2009-07-12 @ 11:36:12
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Karin A

Underbart fin! :) Kul när något blir bättre än väntat. För egen del är jag mer än nöjd med Queen Elizabeth som också har tagit sig formen av en klätterros.



Ha det gott!

2009-07-12 @ 19:08:14
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Den ska vara lika härdig som den vanliga Bonican sägs det men den är nog inte provad så mycket vad jag förstår.



Wenche: Ja jag tror att de blir bra tillsammans.



Claus: Visst är de fina tillsammans.



Ronja: Jag är som sagt överraskad hur bra den har växt och att den blivit högre än det sagts.



Ramona K: Nej någon doft har den inte och jag tror att det är omöjligt att få in alla goda egenskaper i en förädlad ros. Min honungsros ´Lykkefund´ blommar också för fullt i parken. Ha en fin vecka i trädgården!



Pia: Lovar att visa fler foton kanske redan i veckan som kommer.



Monika: Förstår det...men det finns så mycket annat vackert att plantera hos dig.



Karin A: Ja de brukar bli ganska höga om man låter dem...

2009-07-12 @ 23:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0