Site Meter

Flykten från kritiken

Välkommen till en utställning där varje verk är skapat för att bedra dig. Men inte för att förnedra eller håna. Tvärtom. Bländverkens roll är att överraska och lekfullt sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet. Tro dina ögon. Det blir roligast så.

Det kan man läsa på Nationalmuseums hemsida. Utställningen ´´Lura ögat´´ pågår till den 11 januari.

Idag besökte jag utställningen och trängdes bland alldeles för mycket folk. Efter en kvart började den vanliga yrseln komma krypande och som alltid kommer då jag hamnar i för stora folksamlingar.

Men om jag ska säga något om utställningen i stället för att berätta om mitt mentala tillstånd i folksamlingar....så var det bitvis riktigt häftigt att bli lurad ett tag, trots att man visste att man skulle bli lurad.


Att se hundratals målningar och bilder med märkliga motiv som har som avsikt att lura ögat blir för mycket att ta in men jag har några godbitar som jag kommer att minnas.

En tredimensionell anslagstavla från 1600-talet, en tegelsten som lämnat väggen  i en fryst rörelse av Christian Andersson och så pojken som är på väg att lämna tavlan i ´´Flykten från kritiken´´  av Pere Borell del Casos.....blev de bestående intrycken av utställningen.
Orkar man trängas ett tag och är nyfiken på att bli lurad av bilder så ska man absolut besöka Nationalmuseums ´´Lura ögat´´ nu....den 11 januari är sista dagen.


Kommentarer
Postat av: Trolda

Låter som en riktigt glädjande och inspirerande utställning!



Trolda - kram =D

2009-01-04 @ 17:53:33
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: billan

Säger som U.L " Jag trivs bäst i öppna landskap...."

Stora folksamlingar, folk som trängs och gapar. Fy sjutton!!!

2009-01-04 @ 18:03:21
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Lite kul var det allt!



billan: Det bästa med täta folksamlingar är när man kommer ut från dem och känner friheten, alltså kan det vara värt att trängas lite ibland och utställningen var ganska kul.

2009-01-04 @ 19:01:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Vi tänkte ta en tur dit på tisdag. Bara tanken på trängseln gör att vi tvekar.

2009-01-04 @ 19:32:44
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Klart att ni ska åka dit...vill veta vad du tycker!

2009-01-05 @ 07:40:58
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0