Site Meter

Hårlemanska malmgården




Inne på gården vid Drottninggatan 88 i Stockholm finns en oas, en trädgård mitt i city där man kan hitta lugnet mitt i den stressiga innerstaden. Här inne ligger Centralbadet som är en badanläggning från 1905 och den byggnaden är ritat av arkitekten Wilhem Klemming, han förnyade även trädgården vid bygget av badet.
Den här trädgården sköttes under delar av 1970-1980 talen av vårt familjeföretag. Tidigt varje morgon gick vi här inne och gjorde snyggt innan stockholmarna vaknat och började besöka den här vackra platsen.

Huset efter gatan heter Hårlemanska huset eller malmgården och byggdes 1710 för Eva Johanna Hårleman och fick ny inredning 1748 då sonen och senare berömda arkitekten Carl Hårleman gifte sig och flyttade in i huset. Wilhelm Kelmming köpte huset då Centarlbadet byggdes och 1965 köptes fastigheten av Stockholms stad, 1989 blev huset renoverat.

Den här platsen besöker jag ofta då jag är inne i city och just när syrener och prydnadsaplarna blommar är det fantastiskt vackert, så lämna klädpalatsen för en stund då ni är i city och gör ett besök här inne. Här finns också restaurang Hubertus.

Se även min trädgårdsspaning från 2006 här.

Kommentarer
Postat av: ingela

Älskar verkligen de "gömda" rummen/innergårdarna i storstäder, så vackert "ditt rum är".



Hälsningar

Ingela

2009-01-30 @ 18:29:25
URL: http://gardenofingela.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Men så fint... tänk därutanför stod jag en gång på Drottninggatan när jag hade gått åt "fel håll". Jag vågade inte gå in. Nästa gång ska jag minnsann inte gå fel utan ska planera en promenad dit. Kerstin

2009-01-30 @ 18:44:32
Postat av: Londongirl

Var på centralbadet före jul och det var vackert även då trots att det var vinter i trädgården. Funderade just då på om den där restaurangen är bra, vet du det?

2009-01-30 @ 19:30:24
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så vakkert! Her skal eg gå inn når eg kjem til Stockholm. Takk for tipset!

2009-01-30 @ 20:21:06
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ingela: Visst är det spännande att lämna gatan och smyga in på gårdar...



Kerstin: Planera du ett besök i Centralbadets park Kerstin...men gå dit när det börjar blomma!



Londongirl: Det var ungefär 15 år sedan jag var dår så jag vågar inte säga någon om Hubertus nu.



Anonym: Det tycker jag att du ska göra!

2009-01-30 @ 22:20:44
Postat av: Ronja

Det ser jättevackert ut! Tack för att du tar oss med på utflykt så här mitt i mörka vintern.

Ha en riktigt skön helg!

Kram från Ronja (som blivit med jobb!)

2009-01-31 @ 10:54:58
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Stort grattis till jobbet!

2009-01-31 @ 11:21:16
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Så härligt att få följa med till den vackra trädgården. Stockholm är fylld av sådanna oaser. Det gäller bara att stanna upp...

2009-02-01 @ 16:41:45
URL: http://solakra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0