Site Meter

Fairy Queen och Bridal Silk

Uppdatering: Den vita kornvallmon heter Bridal Silk och inget annat och nu har jag fått tag i Mignondahliafrö hos Weibulls. 

Sitter just och beställer fröer inför sådden av sommarblommor vilket får en att börja hoppas på ett liv efter vintern.
I Impectas katalog hittade jag två nyheter som jag föll för. Den vita kornvallmon är ju helt oemotståndlig och den nya sorten av daggsalvia (som väl funnits ute något år?) ser också mycket fin ut med den vita färgen i den annars blå salvian. Ska bli intressant att testa dessa. Blir dock halvt galen när jag inte någonstans hittar den enkelblommande sommardahlian som Valdemarsudde brukar använda, Dahlia Mignon.......jag letar vidare! 
Jag får väl kontakta Valdemarsudde annars och fråga om jag får köpa fröer av dem. Bilderna från Impectas katalog.
Vidare finns det tydligen inte frön av gula margueriter någonstans på internet....och då finns de väl inte alls?  Men vem driver då upp de plantor man köper på sommaren?


Papaver rhoeas ´Bridal Silk´. Äntligen en vitblommande förädling. Ljuvliga, sidenglänsande blommor i renaste vitt, en liten touch av rosa kan förekomma. Lättodlad sommarblomma för trädgårdsrabatt och blomsteräng. Blommar juni-augusti och blir 45 cm hög.


Salvia farinacea ´Fairy Queen´. Fleuroselect guldmedalj. Lysande, safirblå spiror med vita småblommor över det silvergrå bladverket. En vacker aristokrat för välkomponerade rabatter och buketter. Blommar i juli-september och blir 45 cm hög.

Uppdaterat:
Fick detta meddelande i mail från Impecta.
´´Vi kan få tag på frö till sommardahlia 'Mignon' vit resp. gul
Minsta mängd du kan beställa är 100 gr/färg.
Priset blir då 990 kr/100 gr exkl. moms. Frakt tillkommer.
Leveranstid ca en månad´´

Nu hade jag inte tänkt att så en hel äng med dessa sommardahlior utan bara ha dem i en plantering....så jag söker vidare....

Kommentarer
Postat av: Tyresö Handelsträdgård

Härliga tider med frökatalogerna. Själv beställde jag en hel uppsjö fröer till en grusträdgård från just Impecta som skulle sås i höstas. Mmm. Ja det börjar väl bli dax innan det är för sent. Någon växthushörna kanske jag kan befria till privata projekt. Men jag såg att du letade efter mignondahlia och just i lördags pratade jag med marie från odlarliv om just denna och om jag förstog henne rätt så var det just sådana frön hon hade. Hon använder dem i utbyte mot knölar bland andra dahliatokar. Skicka henne ett mejl eller gå upp på hennes hemsida odlarliv.com.

Postat av: L

Instämmer i Din längtan av ett liv efter vintern..ett lika ljust o vackert liv som varit i årets mörkaste tid. Tack för att det varje dag är en glädje att titta in på min favoritblogg..alla kategorier!

2009-01-27 @ 13:24:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tyresö Handelsträdgård: Först vill jag säga att det är kul att ni börjat blogga och sen tackar jag verkligen för hjälpen med jakten på mignondahliafrön, jag har just mailat och frågat.

Se gärna min trädgårdsspaning i Tyresö slottspark.

http://gardener.blogg.se/spaning/2006/july/tyreso-slottspark.html



L: Tack så mycket för att du besöker min blogg!

2009-01-27 @ 14:13:53
Postat av: Gunilla

Jag har fått min Impecta katalog idag och har ännu inte gått igenom den så jag skall ta en riktig titt och Salvian är fantastiskt fin så den köper jag nog. Tack för tipset. Jag brukar skriva ner alldelens för många sorter så att jag får sitta och stryka bort för jag har inte plats.



Ha en fortsatt bra kväll



Gunilla

2009-01-27 @ 17:10:01
URL: http://norrskenetstradgard.blogspot.com
Postat av: Yo

ÅH, vilka godingar! Är helt såld på den vita kornvallmon. Lycka till med Dahliajakten:) Yo

2009-01-27 @ 18:07:58
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Heh, sonen (tre år) ville just sitta i knät medan jag läste din bloggpost. Han föll stenhårt för daggsalviorna men tyckte att den vita kornvalmon var tråkig. Ganska avancerat för att vara en treåring, har jag måhända en blivande trädgårdsmästare hemma? (Hellre det än en konstkritiker...)

2009-01-27 @ 18:27:33
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Anonyma Anna

Slottis, Dahlia mignon finns i Blomsterfrö & Plantor 2009, Weibulls Horto... :)

2009-01-27 @ 18:28:49
Postat av: Anonyma Anna

...och även gula Argyranthemum.

2009-01-27 @ 18:31:51
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gunilla: Lycka till och trevlig kväll själv.



Yo: Visst är den läcker!



Anonyma Anna: Mm...sitter och bläddrar i 2008 års Weibullskatalog och där finns de också. På Weibulls internetsida hände ingenting och när jag ringde visste de ingenting...får ringa igen och morgon och fråga vad som händer. Tack Anna!

2009-01-27 @ 18:44:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Han kommer at bli en utmärkt trädgårdsmästare och kan väl ta över efter mig här i parken en gång...om sådär 25 år. Hans vita period kommer att komma...

2009-01-27 @ 18:48:55
Postat av: Katarina

Jaha, så var man där igen... den där vita vallmon måste jag ju ha. Kan man strö ut dem på plats tro? Jag är värdelös på att dra upp fröer, glömmer att vattna eller så äter Agnes katt upp dem, det blir liksom inget.

2009-01-27 @ 21:44:07
URL: http://kollitott.se
Postat av: Staffan H

Nu börjar det bli lite ljusare, så visst kan man börja hoppas på ett liv efter vintern. Har upptäckt att din trädgårdsblogg är väldigt bra, nyttig och praktisk. Tack vare dig vet jag numera hur jag ska göra med lavendeln (blir två år i år) och så kändes det bra att veta att jag skött clematis Jackmanii rätt.



Återstår att se om jag så småningom kan få någon snits på trädgårdens gamla äppelträd, som var ordentligt igenvuxet. Har delat upp det jobbet i en etapp per år under några år. Det är bra att få sig kunskapen till livs i bloggpostsdoser.

2009-01-27 @ 23:28:59
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag tror nog att man behöver förgro den...men är inte säker, ska kolla när jag får fröna.



Staffan H: Bra tänkt att dela upp en stor beskärning av gamla fruktträd över flera år, alltför hård beskärning av gamla träd resulterar i en enorm skott-tillväxt. Lycka till när det är dags för beskärning!

2009-01-28 @ 17:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0