Site Meter

De Badande Vännernas trädgård


Min favoritplantering med den vackra Violrutan - Thalictrum delavayi ´Hewitt´s Double´

Botaniska trädgården i Visby ägs av föreningen DBV - De badande vännerna som grundades 1814 i staden.
Sedan en tid står dock Visby kommun för driften av trädgården och en morgon då jag besökte platsen så höll fyra trädgårdsarbeterskor på att snygga till trädgården. Det här är en av mina absoluta favoritplatser vad gäller trädgårdar.
Varje dag gick vi till botaniska och vi besökte även trädgården en natt.

Nu är det slut på semestern. Vardagen och verkligheten tränger sig på allt mer och i morgon ringer klockan 4.45 igen....och ingen morgonvandring i Visby botaniska....och inget hav att blicka ut över. Svårt känns det....






Kommentarer
Postat av: Marit

Hej, hade de nattöppet eller var ni bara lite rebelliska?



Marit

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marit: Vi levde farligt...men det var en hyllning till växterna!

2009-08-23 @ 19:30:16
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Fina bilder alla de du publicerat från Gotland.

Semesterminnen är goda att leva på under snålblåsiga och kyliga höstar!

2009-08-23 @ 20:04:57
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Ja verkligen. De här minnena ska jag spara till den kalla tiden...och jag har en del stoff till Dagens växt också.

2009-08-23 @ 20:52:39
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: inger sundström

Du är en fantastisk fotograf

vilka fina platser du besöker!

2009-08-23 @ 22:07:09
Postat av: Ramona K

De här vackra bilderna lockar mig verkligen till Gotland igen. Det var nog över 10 år sedan sist. Du har verkligen hunnit med mycket under dina semester dagarna. Härliga minnen att bära med dig när du återgår till vardagslunken.

Trevlig arbetsvecka

Ramona K

2009-08-23 @ 22:43:31
Postat av: billan

Alla bilder är makalöst vackra som vanligt, men det är de karga och stormiga bilderna som fängslar mig mest!

Ofattbart vad ett par semesterveckor går fort, stackars dig som måste vakna 4.45 och inget hav!

Jag får i allafall sova till kl 6.15 (och så snoozzar jag ett par gånger). Må så gott!

2009-08-23 @ 22:45:50
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

inger sundström: Tack men det är lätt att fota när man har sådan platser framför sig.



Ramona K: Mm...vi kanske hann med lite för mycket...det kommer dock inga bilder från södra sidan. Ha en fin vecka du också.



billan: Det går oerhört fort men jag har en vecka kvar att ta ut...blir i september. Må gott du också.

2009-08-23 @ 22:57:54
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Det är lite som att dö varje gång sommaren är över. Det spelar ingen roll att det kommer en ny. Den här är ju SLUUUUT. Ja, ja säger den förnuftige, det blir säkert många fina dagar ännu, Mn det är ändå inte sommar på riktigt.Ångest!Men du gläder mig (och det lindrar) med dina fina bilder!

2009-08-24 @ 09:21:51
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Yo

Nä, varken sommaren eller säsongen är slut, bara semestern för denna gången.

Ha, har alltid misstänkt att du är en Early bird who catchtes the worm!...eller en o annan snigel.

Yes! DBV har likartad smaksom jag, för i min trädgård blommar just nu Violrutor, vita Purpurklätt, Silverax (nå't annat på bilden men samma färg o form), Stormhattar (bicolor), höga kritvita rosor med lila nävor i botten (andra blommningen). Alla blommar nu på en o samma gång:)

Tack för alla fina bilder från Gotland! Yo

2009-08-24 @ 20:59:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lillebeth: Vi får glädja oss åt vackra höstdagar nu i stället...säger man för att det inte finns så mycket annat att göra...



Yo: Eller en bit wienerbröd. Det låter som om du har mycket vackert i din trädgård.

2009-08-25 @ 18:51:54
Postat av: Kersti

Det är hårt när väckarklockan ringer men har man väl kommit igång så är det ok. Vi har många härliga septemberdagar att se fram emot.

2009-08-25 @ 20:57:38
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0