Site Meter

Mignondahlia



Den här sommardahlian är oftast enkelblommande men det finns sorter som är dubbla också. Jag såg de vita och gula mignondahliorna första gången på Waldemarsudde här i Stockholm och tyckte genast om dem.
Det var ganska svårt att hitta fröer med Weibulls har dem och där kan man antingen köpa 5 gram för 189 kr eller 20 gram för 545 kr.

I år är det första gången som jag sår den här dahlian och efter många om och men i mina dåliga uppdrivningslokaler så blommar de nu mycket fint i parken och jag har fått en ny favorit bland sommarblommor.
Man blir glad av den här blomman. Blommorna ser också glada ut på något vis...i varje fall den gula. Jag har ofta svårt för gula färger men den här tycker jag om. De är stadiga och friska och blir ungefär 25-30 cm höga.

Det gäller att klippa bort det som blommat över så att nya blommor får lättare att bildas. Det finns inte så mycket info om den här sommardahlian men den kommer ursprungligen från USA där dahlior är populära.
Jag har övervintrat knölarna i en pappkartong i ett svalt utrymme med mycket bra resultat.





Kommentarer
Postat av: Malin

Ska du övervintra knölarna i år då, eller så nya nästa år?

2009-08-27 @ 21:53:50
Postat av: Yo

Ja, visst är de härliga o de blommar så tacksamt när man väl fått igång dem! Bra jobbat:) Yo

2009-08-28 @ 11:03:19
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Malin: Vet inte riktigt...det här är ju sommardahlior och de har inte lika knölar som de större dahliorna. Men man ska tydligen kunna ta tillvara även de små knölarna från de här vackra. Vi får se vad som händer i höst...



Yo: De har en given plats i parken även kommande år kan jag säga...i och för sig har jag inte frågat chefen ännu vad hon tycker...

2009-08-28 @ 17:42:32
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0