Site Meter

Persisk blåstjärna - Scilla mischtschenkoana




Den här persiska blåstjärnan liknar porslinshyacinten och jag lyckades tro att dessa var just porslinshyacinter men kommentaren nedan från Johan gjorde att jag fick ändra mig efter att ha jämfört bilder.

Den här är faktiskt ännu vackrare än porslinshyacinten och den växer vild i Kaukasus och Iran på 3000 meters höjd.
Skillnaden från porslinshyacinten är ståndarnas utseende, den persiska blåstjärnan har blå ståndarknapp och porslinshyacinten har gula. Den är inte så vanlig som porslinshyacinten och jag tycker att blommorna blir lite större.
Den blommar först av alla scillor, i mars-april. Bilderna är från en gård på Gärdet i Stockholm.

Den är härdig i hela vårt land och blir ungefär 10 cm hög och blommorna är 20-25 cm i diameter. Den passar i rabatter, i stenpartier, som undervegetation och i gräsmattor.
Den har inte så stora krav på jord men vill ha väldränerad mark att växa på. Plantering av lökarna sker i september-oktober med ett planteringsdjup på ca 10 cm.
 
Förökningen kan ske genom delning och med frö. Delning av större bestånd sker på sensommaren. Vid fröförökning sker sådden efter att fröet har mognat. Fröna sås i krukor med sandblandad jord och täcks med 2 mm jord. Fröna behöver stratifieras, dvs en köldbehandling, för att påbörja groningen.

Låt därför krukan stå utomhus, på en skyddad plats, över vintern. På våren tas krukan in och ställs på en ljus plats där temperaturen är 10 °C. Groningen är ojämn och tar 4-26 veckor. Under hela denna period ska såjorden hållas fuktig. När plantorna har växt till sig skolas de ut på växtplatsen.


Kommentarer
Postat av: Pia

Visst är den fin, den har börjat att bo in sig i min trädgård nu. Små ljusa fläckar ibland den vanliga scillan som nu täcker hela marken under mina syrenbuskage. Vårglädje är det!

2009-04-11 @ 08:40:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Håller med dig...vårglädje!

2009-04-11 @ 08:46:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Jag håller helt med dig. Porslinshyacinter är utsökta. Jag älskar att krypa inpå dom med kameran. Dom är så vackra med sina blå penseldrag. Ännu har inga tittat upp hos mig men jag har i varje fall sett några små, små knoppar av scilla.



Ha en fortsatt skön påskhelg i solen!

2009-04-11 @ 09:57:19
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Ronja

Mmm... ljuvliga! Tyvärr har jag inga i min trädgård, än, men det går ju att göra något åt... ;)

2009-04-11 @ 10:42:31
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Trolda

Ljuvliga! Ha en skön Påskhelg!



Trolda - kramar och Glad Påsk! =D

2009-04-11 @ 10:59:22
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Hade fel kamera med mig...få se om jag kan ta nya bilder under helgen. Ha det gott i påskhelgen du också!



Ronja: Absolut..bara att plantera i höst.



Trolda: Detsamma till dig....ha en skön helg!

2009-04-12 @ 06:38:46
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Helen

Doftar dom?? I så fall blir det ett extra plus i kanten för de söta porslinshyacinterna...



Ha en skön annandag påsk!



Kram

Helen

2009-04-12 @ 21:39:10
URL: http://madamerouge.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Helen: Önskar jag kunde svara...ska sätta nosen mot dem nästa gång...men jag tror inte att de doftar men de är värda att odla ändå tycker jag.

2009-04-13 @ 07:33:44
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Johan P

Bilden visar Scilla mischtschenkoana, persisk blåstjärna. Puschkinia scilloides, porslinshyacint, har gult pollen och sammanvuxna kalkblad, Scilla mischtschenkoana har blått pollen och fria kalkblad. Och jag håller med om att det är trevliga vårväxter.

2009-04-13 @ 09:46:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johan P: Tack! Den enda misstanke jag fick när jag såg de här mattorna var att de växte tätare än porslinshyacinten brukar göra. Stort tack och jag ska ändra namnet. Får väl åka till Bergianska och fota porslinshyacint i stället!

2009-04-13 @ 10:05:51
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Carin Danielsson

Ja dm doftar svagt men väldigt gott, påminner om hyacint. Men vad jag vill veta är, VAR FÅR JAG TAG PÅ DEM!? Har kollat på både plantagen och blomsterlandet samt googlat men det verkar vara stört omöjligt att köpa vare sig plantor eller lökar...



MvH/ Carin

2011-04-19 @ 18:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0