Site Meter

Buskar som blommar tidigt


Japansk trollhassel - Hamamelis japonica


Körsbärskornell - Cornus mas

De buskar som blommar allra tidigast får en speciell plats i ens hjärta. Efter vår mörka och kalla vinter glädjs man extra mycket när det spricker ut blommor på buskarnas kala grenar. Först ut brukar kejsarolvon (Viburnum farreri), trollhassel (Hamamelis japonica) och körsbärskornell (Cornus mas) vara. Jag hittar inget kejsarolvon i Stockholm just nu...någon som ver?
De här gulblommande buskarna hittade jag idag i ett rått/grått Bergianska här i Stockholm. Efter gårdagens sommarvärme tog vi ett steg tillbaka och hamnade i gråvädret igen och det fanns inte mycket som lockade att föreviga på bild....förutom dessa gulblommande buskar då.

Eftersom jag ofta går en sväng i vår botaniska trädgård så gör jag en ny kategori som får heta Bergianska.


Foderkål

Dagens låt

Fullt ut med U.L
Dagens Trädgårdsspaning
Dagens middag - Våfflor
Dagens rykte - Ronaldinho till Real Madrid??
Dagens bok - Manualen till kameran...
.

Kommentarer
Postat av: Mira

Ulriksdal?

2009-04-05 @ 14:57:01
Postat av: Staffan H

Vackra bilder! Jag föreställer mig att just våren med sina kontraster i temperatur mellan dag och natt är en besvärlig årstid för trädgårdsmänniskor. Varmt på dagen och frostrisk om natten. Tur att människan vet på råd.

2009-04-05 @ 15:34:58
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Bästa Mira...du får inte bara titta på bilderna utan läsa texten också...! Ha en fantastisk fortsättning på söndagen!



Staffan H: Jo det kan vara lite meckigt med växter på våren men de flesta buskar och även lökväxter är vana med temperaturförändringar och klarar svåra förhållanden. Värre är det med alla sommarblommor som ska ut i månadsskiftet maj-juni, så stekande sol på dagarna och fortfarande kyliga nätter gör det svårt.

2009-04-05 @ 15:39:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: victor

Hej, Skulle du vilja leva länge?

Åldrandet slaktar och torterar massor med gamla människor i dagens samhälle + kraschar vår samhällsekonomi, Men åldrandet kan faktiskt besegras!

Min blogg handlar om åldrandeproblemet, jag tycker att vi ska engagera oss mer i forskning kring åldrandet så att vi kan få bukt med den silvergrå massförintelsen och skapa en ändlös sommar av ungdomlig vitalitet.

Så kolla in min blogg och engagera dig i kampen mot åldrandet.

http://victorbjoerk.blogg.se

/Victor

Hej, Skulle du vilja leva länge?

Åldrandet slaktar och torterar massor med gamla människor i dagens samhälle + kraschar vår samhällsekonomi, Men åldrandet kan faktiskt besegras!

Min blogg handlar om åldrandeproblemet, jag tycker att vi ska engagera oss mer i forskning kring åldrandet så att vi kan få bukt med den silvergrå massförintelsen och skapa en ändlös sommar av ungdomlig vitalitet.

Så kolla in min blogg och engagera dig i kampen mot åldrandet.

http://victorbjoerk.blogg.se

/Victor

Hej, Skulle du vilja leva länge?

Åldrandet slaktar och torterar massor med gamla människor i dagens samhälle + kraschar vår samhällsekonomi, Men åldrandet kan faktiskt besegras!

Min blogg handlar om åldrandeproblemet, jag tycker att vi ska engagera oss mer i forskning kring åldrandet så att vi kan få bukt med den silvergrå massförintelsen och skapa en ändlös sommar av ungdomlig vitalitet.

Så kolla in min blogg och engagera dig i kampen mot åldrandet.

http://victorbjoerk.blogg.se

/Victor

Hej, Skulle du vilja leva länge?

Åldrandet slaktar och torterar massor med gamla människor i dagens samhälle + kraschar vår samhällsekonomi, Men åldrandet kan faktiskt besegras!

Min blogg handlar om åldrandeproblemet, jag tycker att vi ska engagera oss mer i forskning kring åldrandet så att vi kan få bukt med den silvergrå massförintelsen och skapa en ändlös sommar av ungdomlig vitalitet.

Så kolla in min blogg och engagera dig i kampen mot åldrandet.

http://victorbjoerk.blogg.se

/Victor

2009-04-05 @ 15:43:10
URL: http://victorbjoerk.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Victor: Å bilen går bra?

2009-04-05 @ 15:51:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mira

Bäste Slottsträdgårdsmästare! Jag har för mej att vi fingrade på ett Kejsarolvon på Ulriksdal i söndags. Eller, ja... Jo läst. Men... Va?

2009-04-05 @ 16:05:38
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Aha..trodde du frågade om bilderna var från Ulriksdal. Nu minns jag!

2009-04-05 @ 16:22:17
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: R

Gråväder i Stockholm? Då är det dags att le och tänka på att snart blommar gråregnet!

2009-04-05 @ 18:36:01
Postat av: billan

Verkar som om vi har samma kvällsläsning du och jag, hi hi. Det blir mest automatiska inställningar för mig fortfarande, men jag läser "HOWDOYOUDON" och kämpar på!

2009-04-05 @ 20:03:36
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

R: Skönt med positiva tankar...



billan: Ja vi kämpar på...skaffade mig ett zoomobjektiv och det blir ett evigt skiftande...men man får väl tänka om från det lätta fotograferade med kompaktkameran.

2009-04-05 @ 20:10:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lars

Trollhasseln på Bergianska är en av mina favoriter, har säkert tagit flera hundra bilder på den:-) Förstår inte att den är så lite använd i trädgårdarna. Det är ju hur kul som helst att ha en blommande buske i trädgården under februari-april.

2009-04-06 @ 07:36:35
Postat av: Arboarkticum

Kejsarolvon i Stockholm: korsningen St Eriksgatan/Karlbergsvägen - den lilla parktrekanten ner mot Gästrikegatan. Buskarna brukar blomma redan i januari där...

2009-04-06 @ 09:29:41
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Håller med att den borde användas mer.



Arboarkticum: Aha...tack för tipset, ska vara tidigt ute nästa år.

2009-04-07 @ 22:40:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mira

Hittade just tre kejsarolvon i min egen trädgård!!! Blommar nu. Doftar honung och syren...

2009-04-08 @ 08:26:19
Postat av: Lars Forslin

Så du har systemkamera nu? Jo, bilderna ser jättefina ut!

2009-06-17 @ 15:00:36
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Härligt!



Lars Forslin: Jepp....tack!

2009-06-17 @ 16:53:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lars Forslin

Undrar om det inte står ett kejsarolvon på Bergianska, uppe vid institutionsbyggnaden, borta vid vingnöten, efter vägen. Den blommar i alla fall mycket tidigt och blommorna är så där lite små och rosa. Ganska risig och ful buske. Kanske hybridkejsarolvon blommar tidigare och är snyggare?

2010-03-21 @ 08:49:50
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Aha...ska kolla det. Tack!

2010-03-21 @ 09:20:17
Postat av: Lars Forslin

Jag var förbi där idag - jodå, det är kejsarolvon, Viburnum farreri. Rysligt ful och risig buske, ganska stor dessutom. Det såg ut som att den varit på väg att slå ut innan det blev kallt 14 december, och alla de knopparna hade frusit och var bruna och torra. Inte att undra på. Det var ju under minus 20 för en månad sedan eller så.

I Västervik såg jag jättefina Kejsarolvon förra vårvintern, men det var nog hybridkejsarolvon.

Jag kollade i mitt gamla "Havens plantelexokon" och där skriver man att Hybridkejsarolvon (V. x bodnantense) påminner en del om V. farreri och att de sorter som är utvalda (finns 3-4 st i handeln) är frodigare och mer hårdföra (härdiga) och anses vara mer odlingsvärda än den rena arten. Den är också mer blomsterrik och blommorna håller ofta bättre utan att ruttna elelr frysa om vintern. Sorten 'Dawn' har ljust rosa blommor (liksom kejsarolvonet) och sorten 'Charles Lamont' har mörkare rosa blommor. De doftar alla helt underbart gott, mitt i vintern dessutom, om den inte är alltför hård, som i år. Ett naturens under från Kina, som så många andra.

2010-03-22 @ 18:37:31
Postat av: Lars Forslin

För övrigt så blommade den lilla privata slänten mitt emot Victoriahuset för fullt av vintergäck och en och annan snödroppe idag. Knopparna på tibasten nere vid vattnet sväller också krafigt och den slår nog ut om en vecka om det blir varmt. Ingen trollhasselblom i sikte ännu dock. Behövs väl lite mer värme, om inte knopparna har frusit rentav förstås.

2010-03-22 @ 18:41:32
Postat av: Lars Forslin

För övrigt så blommade den lilla privata slänten mitt emot Victoriahuset för fullt av vintergäck och en och annan snödroppe idag. Knopparna på tibasten nere vid vattnet sväller också krafigt och den slår nog ut om en vecka om det blir varmt. Ingen trollhasselblom i sikte ännu dock. Behövs väl lite mer värme, om inte knopparna har frusit rentav förstås.

2010-03-22 @ 18:43:20
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Var nära att åka till Bergianska för att kolla trollhasseln idag...men då vet jag att den ännu inte blommar. Mycket sent i år.

2010-03-22 @ 18:57:41
Postat av: Lars Forslin

Du får plantera några kejsarolvon och trollhasslar på jobbet!

2010-03-23 @ 07:50:14
Postat av: Anonym

Det finns en plan på det Lars. Måste hitta lämpliga platser.

2010-03-23 @ 08:30:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0