Site Meter

Blondinbellor och vårfåglar


Morgonen efter stormen, te, rostat bröd och DN på balkongen blir en bra start på dagen.

Min lägenhet ligger vid en återvändsgata och runt omkring finns vackra marker där det blommar fantastiskt just nu av vårblommor. Den delen av lägenheten som vetter mot sjön är helt insynsskyddad och jag har alla hus under mig och där finns inga grannar som stör. Sovrummet däremot ligger intill ett grannhus. I det huset bodde tidigare äldre människor som inte gav ljud i från sig. Nu bor det däremot många unga människor i huset och de använder sina balkonger som festplatser.

Eftersom man under sommaren vill ha öppet sovrumsfönster så hör man exakt allt som sägs på balkongerna intill och ofta är det Blondinbellatjejer  med skrikiga gälla röster och skrålande allångssjungande grabbgäng som underhåller nätterna igenom. I natt slutade de vid halv tre, en timma senare började koltrastar och talgoxar överrösta varandra just utanför mitt fönster. När ska jag sova??
Jag bävar för den kommande sommaren och jag får nog börja skiva lappar igen och sätta upp i grannhuset...eller så köper jag en stuga i skogen.

Nu åker jag hit.

Kommentarer
Postat av: HelenJ

Tyvärr får man inte välja sina grannar. Jag vet precis vad du menar, jag hade det likadant i flera år. Det var visserligen i ett äldre villaområde, och inte balkongen utan gårdsplanen (10 m från mitt sovrumsflnster) som var festplatsen. Att kolla vems bilstereo som kunde spela högst kl 4 på morgonen var inte ovanligt, eller att någon la sig på biltutan, eller slagsmål, eller fulla skrikande tjejer, eller.... Att säga till gjorde ingen nytta, det blev inte tyst förrän ägaren flyttade. Och själv ligger man desperat och tittar på klockan och vet att det nu bara är ett par timmar kvar innan man ska gå upp.

Jag hoppas det löser sig för dig - kanske flyttar de också snart?

2009-04-11 @ 08:33:10
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Att det händer ngåon helg ibland får man ta som boende i ett flerfamiljshus men när det blir för ofta tröttnar man...jag planerar ett krig!

2009-04-11 @ 08:45:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Annelie

Usch vad tråkigt. Den typen av människor är inte värda Din energi och kommer med största sannolikhet aldrig att bry sig om någon annan än sig själv oavsett vad Du gör. Mitt förslag är öronproppar från Apoteket (finns olika sorter) och en tjock tät kudde som Du lägger över huvudet, det har funkat för mig. Tror Du behöver bo i Ditt vackra Stockholm och alla vi som är här VILL Dina fina bilder från vår stad.

2009-04-11 @ 10:07:31
Postat av: Londongirl

Usch vad tröttsamt med människor som inte begriper sig på "balkongetik"!

Har du ingen hyresvärd eller styrelse om det är en bostadsrätt som du kan vända dig till? Ringa störningsjouren kanske?



http://www.storningsjouren.se/





2009-04-11 @ 11:04:45
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: inger sundström

jag städade min balkong i går

klippte ner kaprifolen o murgrönan

köpte penseer

sitter o njuter under parasollet

mina grannar har inte synts till

deras balkong är dammig och skräpig

jag undrar vad som har hänt

2009-04-11 @ 17:26:17
Postat av: Ulla B

Känner verkligen igen mig. För ett år sen bodde jag i Majorna - bottenplan. Utanför mitt sovrumsfönster stod gårdens sittgrupp, och där samlades grannarna och rökte. De var så sociala så kom från olika lägenheter, träffades, snackade och rökte. Ungefär en gång i timmen tills natten sista cigg kl 2 ungefär. Nu har jag flyttat till en annan stadsdel, bara pensionärer, lugnt och skönt - trodde jag tills vårsolen kom och alla grannarna flyttar ut på balkongen. Nå, nu börjar kolonilivet, så jag behöver inte reta mig på rökande balkonggrannar. På kollo är det ett jäkla liv hela dagarna för alla bygger på sina stugor - men på nätterna är det i alla fall tyst!

2009-04-11 @ 21:55:00
Postat av: sessah

Hänt idag söööötan ? ;D

2009-04-11 @ 23:28:02
URL: http://sessah.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Det blir nog ett besök på apoteket och visst blir jag i Stockholm ett tag till...åtminstone i fem år till.



Londongirl: Nöjer mig nog med de där öronpropparna tror jag.



inger sundström: Låter skönt...på min balkongsida är det också lugnt.



Ulla B: Bra med hårt arbetande kolonimänniskor som blir trötta på kväällarna.



sessah: Du bor inte i mitt grannhus va?

2009-04-12 @ 06:36:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag gissar att det är effektivast med en stuga i skogen. Trist för man vill välja själv.

2009-04-12 @ 22:08:46
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Marie

JAg lider verkligen med dej, har levt i samma situation själv i ett år, tills jag beslöt mej för att läna min fina lägenhet och hittade den gamla fabrik som jag nu bor i, mitt på landet.

Det var absolut värt det, nu är det bara lite bilar och tåg som stör ibland, men inga skrålande grannar...bara lite kraxande kajor och fågelsång...



Lycka till med situationen!

2009-04-12 @ 22:16:44
URL: http://kaffekopp.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Mm, men drömmen om en stuga i skogen är och förblir nog en dröm...jag skulle nog inte klara många veckor!



Marie: Du bor i en fabrik? Grannhuset har varit lugnt resten av påsken. Lycka till där i fabriken på landet...hur stor är boytan?

2009-04-13 @ 07:37:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Flytta sängen till andra ändra ändan av lägenheten och/eller skaffa öronproppar.

Stuga i skogen kan också vara en bra idé, men det är inte alltid tyst i skogen heller. Varning - sätt inte upp någon fågelholk för nära sovrumsfönstret.

En sommar flyttade en familj Göktyta in i en starholk några meter från vårt sovrumsfönster. Jag lovar - Göktytetonåringar är något i stil med dina grannar.

GJ

2009-04-14 @ 10:10:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

GJ: Ska jag ha sängen i vardagsrummet? Jag skaffar nog öronproppar i stället men tack för tipsen...

2009-04-14 @ 17:32:06
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0