Site Meter

The Sound Of Silence

Jag frågade J hur tystnad ser ut. Hur fotograferar man tystnad? Stilla vatten sa han och det var ju självklart så!


Omgivningar där ljudnivån inte överstiger 20 decibel betraktas som tysta.
På måndagmorgnar klipper vi alltid gräset eftersom inga gäster finns på anläggningen som kan störas då. Det innebär att det är ett fruktansvärt liv här ute i naturen. Två dånande maskiner som åker fram och tillbaka på gräsmattor stora som fotbollsplaner....i alla fall en så stor. I öronen har jag då musik både för att ta bort ljudet från maskinen och dels för att inte somna av leda....gräsklippning är inte min favoritsysselsättning.

När vi var färdiga och stängde av maskinerna blev det helt tyst. Då menar jag verkligen tyst. Vindstilla, inga fåglar som sjöng, inte ett enda ljud hördes just då. Senare hörde man slottets fläktar, en röst någonstans eller ett mullrande ljud av ett fartyg ute på fjärden, annars helt tyst. Jag utförde endast tysta jobb idag. Ingen mer musik i öronen, jag ville ha och behövde verkligen den här helt tysta dagen. Det hördes inte så mycket av regnet som föll heller.

Några tysta bilder


Nu har Stenkyndeln passerat alla nävor som den vackraste perennen för mig....

Bondens traktor hördes senare då han besprutade åkrarna mot ogräs


Kommentarer
Postat av: Azola

Åh vad vackert att se din tysta vattenbild och lyssna på S&G samtidigt! Tack.

Kommer ihåg min 1:a lp med dem, Bridge over trouble water...vilken underbar duo, står sig ännu idag!

Fina bilder, gillar även stegen mot trädet.

Ha en fortsatt fin och lugn kväll.

kram A

2008-09-08 @ 20:58:47
Postat av: Lilla B

Visst är vatten tystnad!

Men också vilt och dånande.



2008-09-08 @ 21:28:52
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Det var en av de tystaste bilder jag sett. (Dimma är ett annat bra sätt att illustrera tystnad, men den är svårare att få tag på :) ) Jag har varit på ställen som är så tysta att det dånar i öronen - bokstavligen. Då börjar man nästan längta till storstadens brus, tystnaden blir liksom mer tydlig när det finns svaga ljud som understryker den.

2008-09-08 @ 21:32:47
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Dina tysta bilder träffade målet verkligen. Det är kanske lite fusk men min favorit "tysta" upplevelse är när vinden susar i trädtopparna. Häromdagen i skogen upplevde jag detta starkt. Det är när man inte höra störande ljud utan bara naturen som sjunger i löven och härmar vågorna....Då upplever man harmoni i kropp och själ. Tänk att så lite gör så mycket.

Må gott

Ramona K

2008-09-08 @ 22:09:54
Postat av: Katarina

Härligt med tystnad! En bristvara tyvärr, jag tycker aldrig att det är tyst.

Tyckte mycket om vattenbilden.

2008-09-08 @ 22:19:39
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: LindaLotta

Vilka fantastika bilder! Det blev verkligen tyst omkring mig. Tysynaden är inte att förakta. Man hör den inte så ofta bara...

2008-09-09 @ 11:59:52
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Ronja

Vackra bilder...

Jag älskar tystnaden, men det är alldeles för sällan jag träffar på den. Min favoritsvampskog har tyvärr blivit genomskuren av motorväg vilket gör att ljudnivån är högre än på många andra ställen...

2008-09-09 @ 16:28:10
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Azola: Håller med...skivan Bridge..är oerhört bra än idag. Ha det gott!



Lilla B: Ja, verkligen, ett stormande hav kan vara lika fint som total tystnad.



Parkettodlaren: Du har rätt...dimma är också något tyst, bara man inte hör en fyr tjuta någonstans i närheten.



Ramona K: Visst, det är ju också en form av tystnad...må så gott själv!



Katarina: Mmm man måste ut ganska långt från Stockholm för att kunna höra tystnad.



LindaLotta: Vi borde ha tysta zoner idag för att vi ska kunna bli lugna någonstans.



Ronja: Tråkigt när ens tysta frizoner förstörs, du får försöka hitta nya svampställen!

2008-09-09 @ 18:45:56
Postat av: Kersti

Ibland får man helt enkelt försöka hitta tystnaden inom sig. Jag som inte har så mycket gräs att klippa köpte en handjagad gräsklippare förra året. Ljudet från den är lättare att stå ut med än det från motorgräsklipparen. Men det är klart om man har mycket som ska klippas så fungerar det ju inte.

2008-09-09 @ 20:08:04
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Trolda

Det är så härligt med tystnad! Man BEHÖVER tystnad emellanåt, så är det! Man BEHÖVER också vackra bilder emellanåt, så jag tackar för dem!



Trolda - godkväll!

2008-09-09 @ 20:14:28
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Man borde egentligen inte ha gräsmattor. I naturen finns inga gräsmattor. Men om man nu har det och om de inte är så stora så är en handjagare perfekt Kersti.



Trolda: Visst behöver vi tystnad. Man borde söka efter den tystaste platsen i Sverige. Antagligen hamnar då långt upp i landet...

2008-09-09 @ 22:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0