Site Meter

Allium ´Purple Sensation´



Kirigislöken ´Purple Sensation´ blommar vackert nu och vissa av dem har blivit ljusare nu i år, men jag tycker inte att det gör något, tvärtom tycker jag om nyansskillnaden. På bilden nedan blommar den tillsammans med pärlbusken.
Den här löken får man inte sätta så långt fram i rabatten eller var man har den eftersom den får så fula blad, de blir fort gula och ligger ner efter marken. De passar alltså bäst bakom eller inne bland tidigt höga perenner.



Idag började jag plantera ut sommarblommor som jag drivit upp. Två rabatter vid entrén kallas för gravarna på grund av formen och har planterats med olika sommarblommor sedan jag anlade dessa rabatter  år 2000. I
 höstas planterade jag tre pimpinellrosor av sorten Stanwell Perpetual som jag tjatat mycket om här på bloggen av den anledningen att den är bland de bästa buskrosor som man kan ha i sin trädgård. Den får nästan helt vara ifred för rådjuren, den doftar, är oerhört vacker och den blommar långt in på hösten.

På kanten ut mot gången planterade jag nepeta i höstas och på bilden här är det ´Walker´s Low´ som har växt mycket bra i vår och börjar snart blomma. Längst bort, eller det man först ser av planteringen när man kommer från parkeringen har jag planterat ut Heliotrop idag och i innerkant sitter blåsalvia Salvia patens. Min stora favorit daggsalvian ´Viktoria´  finns i framkant innanför de rosa pelargoner som jag vågat planterade i fredags och som bränts en aning av solen trots avhärdning, men det kommer nya blad. Nu väntar jag på att rosorna ska börja växa till sig och få lite höjd och att allt ska vävas samman till en rosa/blå plantering.
I morgon kommer jag att vara i partihallarna i Årsta klockan fem för att handla alla pelargoner som ska planteras i urnor på terrassen och på borggården. Funderar också på att ta ut änglatrumpeterna och stamfuchsian i morgon. De nio stora tomatplantorna av sorten Sungold kom ut idag.



I varje ´´grav´´ sitter i år:
  • 3 Pimpinellrosor - Stanwell Perpetural
  • 7 Nepeta ´Walker´s low i den ena och Six Hills Giants i den andra.
  • 6 Geranium x oxonianum  ´Rose Clair´
  • 6 Heliotrop
  • 14 Salvia patens
  • 9 Salvia farinacea ´Viktoria´
  • 7 Rosa pelargoner.

För ett år sedan

Dagens låt....välj själva!
.

Kommentarer
Postat av: Anonyma Anna

Dagens låt får vara vilken som helst av låtarna på andra skivan av The Essential LEONARD COHEN... får ståpäls av den snubbens röst. :)

2008-05-26 @ 20:42:15
Postat av: Kersti

Jag gillar det lila och håller med om att de olika nyanserna är väldigt fina. Just nu skrålar hårdrock ut från äldsta dotterns rum, jag vet inte riktigt vad jag ska välja som kan överrösta det. Skulle kanske vara en maffig opera.

2008-05-26 @ 22:04:29
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonyma Anna: Visst är han bra!



Kersti: Stackare! Opera mot hårdrock låter som en tuff kamp.

2008-05-26 @ 22:10:42
Postat av: Katarina

Själv har jag varit på körrepetition och har Mozarts Alma Dei Creatoris i huvudet och lite i rummet också eftersom jag fortfarande sjunger :O)

Oj, vad dina Walkers Low har blivit stora! Var det små plantor i våras eller är de några år? Vad har du gjort med dem? Mina står bara och ser likadana ut...

2008-05-26 @ 22:14:04
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Veronica

Stanwell Perpertual är underbar, tålig och frisk. Blomman liknar en bakelse och doften är makalöst god. Och jag har lyckats emd bedriften att ta död på den... Eller jag och jag, grävmaskiner och takläggare och en illa skött panikartad flytt av busken var det som tog död på den. Men den ska tillbaka till trädgården igen, den är väl värd sin plats!

Må så gott! Veronica

2008-05-27 @ 18:05:23
URL: http://humlanstradgard.tradgardsblogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Nepetan står i mycket bra jord, det är det enda jag gjort för dem och det verkar vara gott nog.



Veronica: Ja den har länge varit en favorit. Må så gott själv!

2008-05-27 @ 19:40:53
Postat av: Anna

Jag har dig att tacka för att jag kände igen både Walkers Low och kirgislök i Enköping häromdagen... :) tack!

2008-05-28 @ 20:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0