Site Meter

Hellekis och västgötadialekt

Har just landat i Lidköping för att äta sen lunch. 35 mil har jag lagt bakom mig, solen gassar och eftersom AC:n är trasig blir det öpnna fönster för att inte lida. Hellekis trädgård var en vacker plats med en mycket fin rosengård och perennplantringarna såg mycket bra ut. Nu ser det ut som jag kommer i en brytningstid där rosorna väntar på att slå ut och endast de tidiga perennerna blommar men grönskan är vacker nu. Jag köpte växtbeskrivningar till både rosenträdgården och perennplanteringen som jag ska studera noga senare. Trädgårdsspaning kommer också senare.



Jag åkte förbi Hannus trädgård där det var öde, inte en människa i sikte. Det som jag kommer att minnas starkast från den här platsen var vägen ner mot Hellekis säteri som var en djungel av alm- och lindskog, mycket vackert. Jag kommer också att minnas dialekten som jag hörde när jag frågade efter vägen till trädgården, exakt som i reklamfilmen om Dafgård....han med Kamasutra-boken.

Just nu är jag lite trött på västgötaslätter och börjar längta till havet men först ska jag stilla min hunger på någon lunchrestaurang i den här staden som jag inte vet någonting om. Målet är sedan Göteborg där jag övernattar för att i morgon förmiddag besöka botaniska.
Hälsningar Slottsträdgårdsmästaren

Det blev kaffe och mackor på Garströms konditori.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy dig som säger så om "slätta". Det vackraste som finns är ju att se hela himlen på en gång. Sen missade du Garströms fik i Lidköping förstår jag. Annars kunde du fikat på Nordpolen i Vara. Känt bland alla gamla fältbiologer som bäst i Sverige

Carina i Landskrona, gammal slättatös

2008-05-30 @ 18:02:30
Postat av: Åsa!

Önskar dig en trevlig resa västerut!

2008-05-30 @ 18:34:28
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Trots mina 30 år i Sverige finns det tydligen ff många vita fläckar på min karta. Behövs passet? (skämt). Men Göteborgs botaniska skulle jag gärna uppleva igen. Ser fram emot dina kommentarer. Förstår din längatan till havet. Här väster om Uppsala känns vågorna långt borta om man inte är pigg på att köra långa sträckor.

Kör försiktigt

Ramona K

2008-05-30 @ 18:46:49
Postat av: Lilla B

En fasligt varm dag att resa. Ser mycket fram emot din rapport från Göteborg. Efter besöket på Tjolöholm kommer du strax till Falkenberg, mina hemtrakter. Där finns i Gamla Stan, alldeles vid Sankt Lauretii kyrka ett litet rosarium. Om du har tid på vägen så kan du kasta ett öga på det.

Ha det riktigt bra på färden!

2008-05-30 @ 22:02:19
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Claus

Hoppas din rutt går planenligt. Ser fram mot många berättelser. Må St. Christopher, resornas beskyddare vara med dig önskar Claus

2008-05-31 @ 07:50:04
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Måste säga att jag är riktigt avundsjuk på dig just nu, Slottsträdgårdsmästaren! Längtar till Botaniska.

Ha det så bra på resan!

2008-05-31 @ 13:47:42
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Carina: Det vackraste är att se havet...

Jag var på ett annat gammalt konditori i stan... namn kommer senare.



Åsa: Tack!



Ramona K: Botaniska gjorde mig inte besviken den här gången heller.



Lilla B: Tyvärr blev det inte tid för Falkenberg..ville ner till Torekov så fort som möjligt för att få en lugn eftermiddag och kväll.



Claus: Tack. Hittills har Christopher varit med mig.



Ronja: Som sagt...botaniska är bra...mycket bra.

2008-05-31 @ 16:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0