Site Meter

Änglatrumpet - Brugmansia suaveolens



För några år sedan var Änglatrumpeter något som alla skulle ha i sina trädgårdar, på terasser eller på balkonger men jag tror att det intresset stannat av lite nu. Möjligen är det övervintringen som skapar problem eftersom de vill ha en sval, frostfri och ljus plats under vintern och det har ju inte alla i sina hus. 5-10 grader varmt är en lagom vintertemperatur.
Änglatrumpeter är buskar eller små träd med trattformiga blommor som härstammar från Sydamerika. Hela växten är mycket giftig och har man små barn så ska man nog glömma att ha den i sina trädgårdar.

Växten kan bli 3-5 meter hög i vilt tillstånd men hos oss upp till 2 meter om man lyckas väl, i undantagsfall kan de nog bli ännu högre, någon som vet?. Bladen som blir 30 cm och är håriga liknar tobaksplantans blad, även de vita blommorna kan bli upp till 30 cm långa. De blommar från juli till september och vill ha ett ganska soligt läge men klarar en del skugga också, stark eftermiddagssol skulle jag nog inte utsätta mina änglatrumpeter för.
Doften är fantastisk och då särskilt på kvällarna.

Änglatrumpeterna tillhörde tidigare släktet spikklubbor (Datura) men räknas nu som ett eget släkte.

Skötsel
Eftersom växten har stora blad så behöver den mycket vatten och får inte torka ut, det är alltså bra att ha den i en stor kruka eller i något annat stort kärl. Det är också viktigt att gödsla regelbundet., förutom vanligt NPK, är det också viktigt med järn och mangan. På hösten minskar man på gödslingen och vattningen innan man tar in dem för vintervila. Själv har jag våra änglatrumpeter i stora ekfat som får stå kvar på plats, växterna får under vintern stå i stora plastsäckar (med dräneringshål)  med jord och de får lite vatten en gång i månaden. Man beskär dem inte på hösten utan väntar till våren. Samtidigt med beskärningen får den ny fin jord.

Beskär dem ganska hårt, det finns olika skolor hur man beskär dem, vissa säger att man bör spara ca. 20 cm innan förgreningen men jag brukar skära ända ner till förgreningen med bra resultat. Där utvecklas nya kraftiga skott som växer och blommar mycket bra. Nästa år ska jag prova båda metoderna.
De avklippta stammarna kan man sätta i vatten där de utvecklar rötter och det lyckas alltid. Efter några år kan man alltså ha en hel skog av änglatrumpeter....om man har plats.

2006 var ett mycket bra år för änglatrumpeterna och bilderna här är från det året. 2007 däremot blev ett riktigt dåligt år och det hörde jag från många andra också, sommaren bjöd ju inte på så mycket sol förra året..




 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa!

På tal om Änglatrumpeter så hade min granne, en äldre kvinna som gått och pulat i trädgården hela sitt liv,(och därav fått sina gröna fingrar) flera riktigt höga trumpeter, skulle tippa på att de nådde 3-3,5 meter, de var som stora buskar, oerhört vackra! Hon ledsnade på att förvara och förflytta dom, tunga som dom var...

2008-05-01 @ 16:49:44
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Otroligt...jag har 2.70 i takhöjd här hemma!

2008-05-01 @ 21:29:33
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eila

Tack för ett proff. rådgivning. Jag har mina änglatrumpeter utan blommor även i sommar, som förra, men blommade fint 2006, så det är nog brist på sol o värme. Slänger nog inte dessa än fast tanken blev åt det hållet. Fina gröna växter måste ju ha sin plats oxå.

2008-07-20 @ 15:28:37
URL: http://www.paksukainen-pulassa.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eila: Men mina trumpeter växer mycket bra nu och det är fullt med blomknoppar. Kanske lite tidigt att säga hur blomningen blir men det ser bra ut så här långt. 2006 var ett mycket bra år för änglatrumpeter.

2008-07-20 @ 15:43:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monica gustavsson

Hej

Vill ställa en fråga, jag har mina tre i Kroatien och jag har för avsikt att sätta dom på friland, jag har sett det här någonstans. Jag skall väl kunna låta dom stå ute, här är ju inga minusgrader på vintern. Just nu står dom i stora krukor, vad tycker du?

Tacksam för svar

2009-06-27 @ 13:48:09
Postat av: Kerstin

Hej hej. Vad skall jag göra? Mina änglatrumpeter har inte blommat något i sommar, men nu är de fulla med stora knoppar! Har satt in krukorna i växthuset, men jag har ingen värme där. Tror ju ite att de kommer att blomma, så det skär i hjärtat att behöva sätta ner dem i källaren. Skall jag klippa ner dem? Står just nu i stora krukor, är buskiga, c:a 2 meter höga. Har även mini"trumpeter" , skall jag behandla dem lika som det stora? Står inne i huset nu, eftersom det är små skott. Kan de stå kvar,,eller? Har blommat lite redan.Tacksam för svar,,mvh,,Kerstin

2009-11-04 @ 12:03:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monica Gustvsson: Förlåt för det sena svaret...hade missat din kommentar. Tycker absolut att du ska prova att sätta dem på friland.



Kerstin: Jag brukar beskära av de längsta stammarna men lämna en del till i vår då man kan föröka de klippta bitarna. Visst kan du väl låta den blomma..tror inte det gör så mycket skada...bara man beskär dem ganska hårt i vår. Vad gäller minitrupeterna så vet jag inte...har ingen erfarenhet av sådana...men antar att de ska behandlar på samma sätt som de vanliga.

2009-11-05 @ 16:44:54
Postat av: Jonna Thorsén

Hej!



Jag är lite fundersam över mina änglatrumpeter! Har en som är ca 1meter som har växt och bildat massor av blad under vinterförvaringen ( har antagligen varit för varmt).

Det har växt mot ljuset och är väldigt lång, ful och gänglig.

Ska jag kapa den så att det bara är några korta pinnar eller ska jag låta den vara?

mvh Jonna

2010-04-13 @ 14:58:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jonna: Ursäkta att svaret dröjde. Du kan klippa den hårt så blir den stadig och fin, ge den ny jord efter beskärningen. Lycka till!

2010-04-15 @ 16:37:53
Postat av: Lilian Svensson

Verkar som en del stammar har dött, kan man bara skära av dem längst ner. Fått nya skott som växer ganska bra, ska vi bara låta dem växa eller ska vi göra något med dem ?

2010-05-05 @ 11:14:19
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilian Svensson: Beskär dem kraftigt och byt jord, ställ dem ljust så ska de nog få nya skott...de nya skotten kan du låta vara om de inte växt för starkt, då kan du beskära dem.

2010-05-05 @ 17:59:15
Postat av: edith

Har en ängel som blivit utsatt för sköldlöss,har kämpat i månader för att bli av med dessa,har provat med såna "piller" i jorden har sprutat snusblandat vatten på den,badar den var o varannan dag för att hålla dessa kräk borta.Tips gällande detta?visste inte att man skulle vinterförvara dessa blommor,så min har aldrig blommat har stått i 18 grader året runt,den ser nu ut som en palm,2 stora skott på en stam.den ser ut o må bra trots dessa löss.läst tidigare om beskärningar,att man ska beskära kraftigt,vad innebär detta när jag bara har 2 skott?jag fick denna när den var 3 cm och drivit upp den tills den blivit 70cm.

väldigt tacksam om tips gällande denna växt,är väldigt fräls vid den och önskar att den ska blomma o bli kraftigare.den står i ett fönster med mycket ljus,svagt vinklad persienn.och bladen reser sig varje kväll mot fönstret..ser ut o trivas på den platsen.tack på förhand hälsningar Edith

2010-05-09 @ 14:12:22
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

edith: Förstår att den har fått löss om du vinterförvarat den i 18 grader. Om den nu är 70 cm, klipp då den ordentligt så att den blir ca. 30 cm, byt jord och vattna den regelbundet och ställ den ljust nu. Ta ut den när frostrisken är över i början av juni. Lycka till!

2010-05-09 @ 15:09:20
Postat av: Marianne

Hej! Jag har en ängel som stått inne sedan jag i slutet av februari beskar den. Den står i en stor kruka och har blivit ca 1,30 hög men inga knoppar. Hur gör man för att få den att blomma. Min syster som brukar vattna bara när det torkat upp i jorden har lyckats få blommor. Kan det vara så att jag vattnar för mycket? Den har fina stor blad. Nu har jag satt ut den på altanen. är det för tidigt?

2010-05-17 @ 19:22:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marianne: Brukar den aldrig blomma? Antagligen kvävegödslar du den för mycket så att bladmassan växer på bekostnad av blomningen. Jag vet inte var du bor men det är lite tidigt här i Stockholmsområdet att ställa ut dem, jag väntar en eller två veckor till. Lycka till med trumpeten!

2010-05-17 @ 19:55:19
Postat av: Lena Liljestrand

Jag har en änglatrumpet som är 3 år. Detta år verkar det som om den bara får nya blad. Har växt mycket i bladverket och det finns ingen som helst början till knoppar. Jag ger den Bycobact som gödning, är detta kanske fel gödning. Ibland händer det att jag ger bara vatten från en trädgårdspool.

2010-07-05 @ 10:13:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena Liljestrand: Bycobact ska inte vara något problem. Det är viktigt att den inte får för mycket kväve. Hur mycket ljus får den? Den behöver en hel del sol för att blomma men helst inte stark eftermiddagssol.

2010-07-05 @ 21:30:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har alltid lagt ett 10 cm tjockt lager av gräsklipp på jorden i krukorna till mina änglar och det har både gött och hållit jorden fuktig.

I år har jag sått blåa och vita mini änglatrumpeter.

Det ska bli spännande och se om dom trivs.

2011-04-14 @ 21:41:41
Postat av: Pär

Efter 2:a året (säsongen) så mäter vår Änglatrumpet 2-2,5 och har blommat 3ggr denna säsong.

Vi matade den med blåkorn som vi först la i vattenkannorna så att de löste upp sig.

Inför en resa som vi gjorde i September så plockade jag bort 80% av bladverket då vi inte hade möjlighet att vattna under en vecka och Ä-trumpeten hade en 30-40 st gurkor som var på väg i blomning. När vi kom hem så var den i full blomning och hade klarat sig bra :)

Nu står den fortfarande i full blom och flera "gurkor" kommer :)

Tänkte lägga upp en bild eller fler på vår blogg Mat & potatis inom kort.

2011-09-28 @ 17:18:01
URL: http://matochpotatis.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja det har verkligen varit en bra sommar för änglatrumpeterna Pär. Mina har blommat enormt mycket i år och liksom du få väntar massor av knoppar på att slå ut nu. Hoppas att de hinner innan kylan kommer. Nu ska jag kolla in på din blogg!

2011-10-01 @ 11:25:19
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0