Site Meter

Den vita trädgården på Sissinghurst

15392-1803
15392-1802Av alla trädgårdar jag känner till så finns det ingen som lockar mig så som den vita trädgården på Sissinghurst i England. Att få vara i den här trädgården en tidig, lite dimmig morgon vore en dröm och jag har bestämt mig att någon gång i framtiden se den här platsen.

Av alla delar av Sissinghurst trädgårdar så är den vita trädgården mest känd över världen. Det som är lite kul för oss svenskar är ju att ägarinnan här hette just Vita Sackville-West. Harold Nicolson och Vita köpte Sissinghurst 1930, Vita dog 1962 och sonen Nigel ärver. 1967 överlämnas Sissinghurst till National Trust.
1939 formulerade Vita för första gången planer på en helt vit trädgård men det var först 1949 som Vita på nytt började planera en vit och grå trädgård och i mitten av 1950-talet var trädgården färdig. Vita riddarsporrar hade en stor plats i början och så här skriver hon:
´´Så vackra vita riddarsporrar är när de växer bland grå malört med några skyar av brudslöja och grupper av Lilium regale, i en trädgård för sig, helst avskild av idegranshäckar´´

Sissinghurst ligger ett par mil utanför Ashford i Kent i sydöstra England. Det tar bara någon timme från London med bil via M20 och A229.



15392-1804
Rosa mulliganii

15392-1808

Bilderna är hämtade ur boken ´´Trädgården på Sissinghurst - förvalta och förnya´´ av Tony Lord.

Rosebuds´ Tours har en resa till bl.a. Sissinghurst den 14 juni men jag såg att den var fullbokad.
Bra hemsida om Sissinghurst här.
.


Kommentarer
Postat av: Claus

Om jag skaffar ett slott så ska jag också ha en vit trädgård, och en blå och en......

2008-03-02 @ 20:11:38
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Karin A

Det räcker nog inte med en resa till Enköping...tänk så många trädgårdar det finns som man bara måste se! :) Otroligt vackert!

2008-03-02 @ 22:37:52
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Gör olika färgträdgårdar på lotten så länge!

Karin A: Ja man borde ta några år ledigt för att hinna se allt man vill.

2008-03-02 @ 23:09:23
Postat av: Inkan

Yes! Känner igen en del från foton min mor brukadse ta. Detta var ju ett av hennes älsklingsställen i England , som hon besökte varje gång hon var där. Just den vita trädgården på Sissinghurst var värd varje resa ansåg hon
och så Stratford vid Avon(Shakespeares stad) förståss.
Vita Sackville-West's arbetsrum i tornet är helt intakt. Sissinghurst är en bit levande historia.

Fin blogg! Tack för den:)

2008-03-03 @ 00:29:43
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Vi delar en dröm! När åker vi?

2008-03-03 @ 07:58:57
Postat av: Ulrika

Jag vill också hänga med. Vi ordnar en egen resa, det blir säkert billigare än Rosebud´s. När åker vi...

2008-03-03 @ 08:21:37
Postat av: Anna

Lustigt att du skrev detta nu, jag satt och dreglade över en webbsida för Sissinghurt precis häromdagen.
http://www.invectis.co.uk/sissing/
Den vita trädgården måste nästan vara världens åttonde underverk och jag måste verkligen resa dit någon gång.

Jag ska göra om min trädgård med början nu i sommar och det kommer att bli massor av vitt i den.
Du råkar inte ha någon lista över vita växter för sol, halvskugga och skugga?

2008-03-03 @ 10:46:40
Postat av: Ann-Christin

Åh vilka underbara bilder, och vilken underbar trädgård. Ett besök på Sissinghurst finns definitivt på min önskelista!
/Ann-Christin

2008-03-03 @ 10:52:11
Postat av: Börje

Hej Slottsträdgårdsmästaren dit vill jana också åka Rosen hon köpte i
plantskolan i Italien är nu full med blomknoppar.

2008-03-03 @ 13:50:17
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Då förstår jag att även du vill se den?

Katarina och Ulrika: Vi tar en förstaminutenresa!

Anna: Tack för den fina sidan. Jag mailar dig lite förslag framöver.

Ann-Christin: Snart har vi fyllt ett flygplan...

Börje: Det finns fortfarande platser kvar..
Vad kul att rosen lever...ni får skicka bilder sen.

2008-03-03 @ 15:06:50
Postat av: Ursula

Ååååh! Aaaaah! Suck...!
Sååå vackert! Särskilt den första bilden är drömlikt skön, man vill bara vandra in i bilden, bland alla vackra växter! :-)
Kan du inte skriva en blogg om vita växter - inte bara maila förslag till Anna...? ;-)
Tack för en jättefin blogg! :-)

2008-03-03 @ 17:07:25
URL: http://hemligheter.nu
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ursula: Du har helt rätt, jag ska göra ett inlägg om vita växter framöver.

2008-03-03 @ 17:17:01
Postat av: Anna

Ser med spänning fram emot din post om vita växter!

2008-03-03 @ 18:18:11
Postat av: Lola

Jag åker till bl.a Sissinghurst med Scandorama i juni.
Så samla ihop er till nästa år och tag bussen! Tack för sidan som jag fann när jag sökte på Sissinghurst.

2008-04-06 @ 10:36:44
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lola: Ha en trevlig resa då och berätta hur det var när du kommer hem.

2008-04-06 @ 10:45:29
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0