Site Meter

Vilda svin och groende sallad

  • 4.45 - Vaknar av mobilens väckarsignal (måste byta) och björktrastens ´´sång´´utanför fönstret. Ni vet hur en björktrasts varningsläte låter va? 
  • 5.00 - Snabb runda på internet.
  • 5.15 - Kliver in i Hondan och startar resan till slottsparken. Hostar och har ont i halsen. Pollen eller sommarförkylning.....ingen aning! På radion - CCR med Who´ll stop the rain....
  • 5.50 - Den här morgonen var en sådan morgon då jag inte vet hur jag kom till ön. Helt plötsligt så var jag nästan framme utan att minnas något av resan. Antagligen djupt försjunken i viktiga tankar. Såg två vildsvin på en åker och stannade men hann inte få upp kameran förrän de var borta.
  • 6.00 - Kör in i slottsparken. Stämplar in. Tar kameran och går till berget. Fjärden ligger helt stilla och platt, några svanar glider förbi nedanför. Solen skiner men mörka moln syns mot söder. Näktergalen och den där tjattrande fågeln som jag inte vet namnet på (måste ta mig tid någon gång att lyssna på nätet...jag har spelat in sången i mobiltelefonen...som jag hade med mig idag) fyller parken med den ljuvligaste konserten.
  • 6.15 - Städar och plockar i blommorna på  terassen så att allt är snyggt när gästerna ska äta frukost.
  • 7.15 - Frukost med ´´grabbarna´´.

Plocksallad - Amerikansk brun
  • 7.30 - Mot trädgårdslandet. Stänger in mig där för att tillbringa större delen av dagen i en inhägnad hage.....
  • 7.35 - Inspekterar salladen som jag sådde förra tisdagen.  De enda sorter som inte grott ännu är ekbladssalladen och romersk sallad. Ingen skillnad på lådorna med eller utan Rockdust.
  • 7.40 - Rensar planteringslådorna och alla gångar.
  • 9.30 - Pratar i telefon med bror som är på Öland med husbilen.
  • 10.00 - Planerar att börja klippa häckar i slutet av veckan.
  • 10.35 - En fint SMS från min dotter.

Mitt fönster med blommande Paradisbuske (Kolkwitzia amabilis) nedanför.
  • 11.00 - Lunch, lax, potatis och en fantastisk sås. Hostar men har inte så ont i halsen längre.
  • 11.30 - Fortsätter att rensa i trädgårdslandet. Funderar om jag verkligen borde lagt ut ´´Dagens träd´´ igår. Korpens ungar släpptes ut idag över parken och ett överdjävligt ljud från ungarna fick morgonens björktrastar att låta vackert.
  • 13.15 - Telefon med systern som binder vackra buketter i blomsteraffären.
  • 13.45 - Snabbfika. Regnet faller sakta och fint över parken.
  • 14.00 - Fortsätter att rensa i trädgårdslandet. Högerhanden brinner efter all kontakt med brännässlor, jag har så svårt att ha handskar på sommaren. Tänker på matchen ikväll och hoppas att Italien följer Holland till kvarten.
  • 15.00 - Lämnar parken för idag och tar den krokiga vägen hem, förbi de fallfärdiga ödetorpen som jag fotat så många gånger. Stannar och köper en ananassplit. Trögt på Essingeleden hemma i stan.
  • 16.10 - Parkerar Hondan och går upp till hemmet. Nu inväntar jag Italien-Frankrike.

Dagens näva Geranium clarkei ´Kashmir White´


Digitalis purpurea

För ett år sedan
.

Kommentarer
Postat av: E

Den översta bilden är så vacker att jag tappar andan. Snart ska jag blogga om högtryck i din stad...

2008-06-17 @ 17:46:34
URL: http://kajplats13.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

E: Det blogginlägget ser jag fram mot.

2008-06-17 @ 17:54:32
Postat av: Ramona K

Är det möjligt att känna sig mätt på sådana vyer? Tror inte det. Vilken start på arbetsdagen!

Klart att du inte ska ångra "dagens träd". Kul bild. Trist om allt blir slätstruket. Följde faktiskt tråden på den som hade kommenterat bilden och efter att ha läst några inlägg på hennes blogg läste en riktigt rolig "fräckis". Försökte kopiera för att sprida vidare men den rörliga delen av bilden kom inte med och då försvann en hel del av poängen.

Må gott!

Ramona K

2008-06-17 @ 21:31:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Vem trädkramaren på bilden är vet jag inte men jag antar att hon är flitig i cyberrymden.

2008-06-17 @ 22:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0