Site Meter

Morning has broken

Ny trädgårdsspaning här.
Morning has broken.
Funny dogs
Funny cats
Trädgårdshändelser under 2007

15392-757
Lammöron

I slottsparken har syrener, kastanj mm blommat över och det är nu en liten mellanperiod innan perennerna tar över på allvar. Jag tycker att de vilda växterna i naturen blommar över ovanligt fort i år.....eller så säger man så varje år för att man vill behålla det vackra så länge som möjligt. Ibland får jag för mig att eftersom jag jobbar i en trädgård så drar jag ut lite på försommaren eftersom jag följer förändringarna dag för dag. I år känns det som om våren och försommaren bara flammat till som en nyårsraket och nu är naturen bara som en stor grön sallad. Visst är högsommar och sensommar också vackert och kanske på ett lugnare sätt.....
Grönsakerna gror bra och dvärglupinerna i sommarblomsplanteringarna är på gång. Ett försök att övervintra jätteverbenan ser ut att lyckas....mer om det senare.

Om några veckor går den övriga personalen på semester och det blir en tid då jag blir ensam i parken.
I morgon har vi mycket viktiga gäster hos oss och väckningen för mig blir 4.00 i morgon bitti. Måndagar är stressiga då allt gräs ska klippas innan gästerna anländer och i morgon ska vaktmästaren och jag klä midsommarstång och löva bryggan då det blir midsommarfest med levande musik för våra gäster i morgon kväll....nu hoppas vi på bra väder.

15392-76015392-758
Regn

Dagens låt
Fisk i en skål med Stefan Sundström

Kommentarer
Postat av: Ronja

Vilken vacker bild på lammöra! Den lockar till beröring...
Jag har ett gäng frösådda lammöron som dyker upp lite här och där varje sommar. Jag brukar ta vara på de jag vill ha kvar och tar bort resten. Sååå söta...

2007-06-17 @ 11:34:23
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Inkan

Tänk så skönt det var med regnet som kom inatt - och jag slapp vara orolig för blomkrukorna ute på trappan och mina indiankrasse utanför köksfönstret.
DE trivs!

2007-06-17 @ 18:11:15
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Calle

Vad skådar mitt norra öga - du har pelargoner på fönsterbänken! Kul.

2007-06-17 @ 19:22:21
Postat av: Eivor Andersson

Herrgårdspelargonierna är väldigt vackra.
Nu blommar också prästkragarna här oc det passar bra till midsommar.
Trevlig Midsommar Eivor

2007-06-17 @ 19:35:48
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Calle: Nä...de är grannens pelargoner....jag riggade dem för fotograferingen. En man som tidigare bodde på Ringvägen hade pelargoner på sin balkong...DET var däremot märkligt.

2007-06-17 @ 19:37:39
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor Andersson

Hej igen,
Jag såg att Du skrev en gång om en skuta som hette "Hoppet". Jag var nere i Brantvik på Österlen förra hegen och såg då en svart stor segelskuta som hette just "Hoppet",. Det var väl ett sammanträffande :)
Tänkte bara nämna det.
Hälsn. Eivor

2007-06-17 @ 20:44:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Jag brukar vara i Brantevik på somrarna och vet att det finns ett Hopp där...t.o.m ett sjöfartsmuseum som heter Hoppet. Trevlig midsommar själv,

2007-06-17 @ 21:53:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor Andersson

Då var det inte så konstigt. Det klingade en klocka när jag såg namnet på båten och kom sedan ihåg var jag läst det.
Efter att ha klättrat 4 våningar i Glimmingehus i 30 graders värme och sedan varit på Antikmarknad i en gammal dansbana nära Österlen, så var det skönt att komma ut till kusten.
Det är väldigt mysiga små samhällen utmed "havet".
Ursäkta om jag kom ifrån trädgårdsämnet :)
Eivor

2007-06-17 @ 23:35:19
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: DEt gör inget att vi lämnar trädgårdsämnet...som du ser så innehåller bloggen lite annat än trädgård.
Hela Österlen är mycket vackert.

2007-06-18 @ 01:12:56
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0