Site Meter

Tillbaka till Haväng

Jag köpte min kamera i morse och allt är nu inställt på så mycket automatiskt som det går, jag får sätta mig in i funktionerna när jag får mer tid hemma.  På morgonen åkte jag in till Thelins konditori och drack kaffe och åt en stor dubbelfralla med ost och skinka för 30 kr. Jag brukar inte fundera över priser på fika men nu blev man ju förvånad. Hemma får man väl snart inte en slät kopp kaffe för 30 kr.
Besöket hos Mandelmanns finns i inlägget här under. Jag fortsatte därifrån till Kivik och till Ulriksdals trädgård. Jag hade en aning om att den trädgården bara visades för grupper och efter ett bestämt program. Men jag tänkte i alla fall prova att tigga mig in så jag ringde Thord Ohlsson som bor och förvaltar denna trädgård.



När jag förklarat mitt intresse så kom han och öppnade och visade mig runt och det visade sig att han var mycket växtkunnig och hade en riktigt fin samling lönnar, magnolior och andra växter. Det var en mycket vacker trädgård med mängder av spännande växter och här fanns även en liten växtbutik som är öppen på helgerna där man kan hitta riktigt exlusiva och svåråtkomliga växter.  Tack för den visningen!
Det blir nog en lite mer utförligare trädgårdsspaning senare när jag kommer hem.

Det var meningen att jag skulle besöka arboretumet som ligger i närheten för att bl.a. se junimagnolian blomma men jag hittade aldrig dit. Borta vid Kiviks musteri åt jag fläsk med löksås....utan att spilla något och med kameran ordentligt instoppad i en liten väska.



Haväng har betytt oerhört mycket för mig från den första gången jag besökte platsen. Det är som Österlen i koncentrerad form på något vis. Gudomligt vackert, lugnet, havet, stenåldersgraven och utsikten. I vanliga fall brukar jag sitta här en dag för att sola och läsa men den här resan är ingen solresa och det blåste hårt här idag så jag satt bara en kort stund just där Verkån rinner ut i havet och tog in lite av Haväng.



Det blev kaffe och rabarberkaka med vaniljsås uppe vid Havängs vandrarhem som måste vara världens charmigaste vandrarhem. Här måste jag bo någon gång men då får det bli den här tiden, senare finns inte en chans att få plats.

Sista kvällen här på Österlen, nu blir det bok och vin vid havet....

Dagens låt
Måne över Haväng med U.L

Kommentarer
Postat av: Anonyma Anna

Ja, hur spännande och trevligt det än är att läsa om din resa så tycker jag att det är dags att du far hemåt nu! :)

2008-06-03 @ 21:03:08
Postat av: Katarina

Å, vad härligt alltihop låter, vilken resa! Dagens låt är nog snarare -Ge mig en dag (Österlensvisan) av vår vän Olle Adolphsson!

2008-06-03 @ 21:18:18
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonyma Anna; Ha ha....hur tänker du nu?



Katarina; Det får bli två dagens låtar då Katarina.

2008-06-03 @ 21:25:46
Postat av: Anonyma Anna

Nä nu, du norpar ett av mina favoritcitat utan vidare? Jag tänker att det känns bättre att ha dig i krokarna än i ena änden av landet, så det så! Kom hem, omedelbums!

2008-06-03 @ 22:28:57
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonyma Anna: Jag är på väg...

2008-06-03 @ 22:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0