Site Meter

Nepeta-testet

Nepeta ´Walker´s Low´

Nepeta ´Six Hill´s Giants´


Kampen går vidare med de två olika nepetasorterna som jag har i två lika planteringar framme vid slottet. Som jag tidigare förklarat har jag alltid tidigare använt mig av sorten ´Six Hills Giants´  och den har alltid varit mycket bra. De senaste åren har dock sorten ´Walker´s Low´ nästan helt tagit över i plantskolorna och jag beslöt att testa de två sorterna mot varandra.

Från tidig vår och långt fram mot sommaren rådde inget tvivel om att ´Walker´s Low´ växte mycket bättre, blev kraftigare och mer kompakt. Färgen var också starkare och alla kunde se vilken som skulle bli vinnaren.
De senaste veckorna har båda sorterna växt oerhört kraftigt och nästan kvävt allt annat i planteringarna och när det kraftiga regnet så kom hände något med ´Walker´s Low´ som ger minus i tävlingen. Eftersom den är så kompakt och blommar så rikligt slogs den till marken av regnet medan ´Six Hills Giants´ stod kvar som om inget hänt och på sitt höga och lite spretiga sätt kunde se över vägen till sin utmanare som låg regndränkt efter marken.

Åter igen kan man konstatera att växtförädlarna lägger stor vikt på att få fram stora växter med starka färger och kanske glömmer andra viktiga egenskaper och framför allt så ska växten inte utvecklas  med engenskaper och utseende som skiljer sig för mycket från arten.

Nu kommer snart nästa utmaning, i slutet av veckan ska jag klippa ner de båda nepetasorterna till marken för att de ska komma igen senare och blomma hela hösten. Som jag tidigare tjatat om så gäller det att inte vänta tills de blommat över utan i stället klippa ner dem mitt i blomningen för att lura dem att blomma igen. Vad som händer med de båda sorterna efter nedklippningen återkommer jag med. Kampen går vidare. För min egen del har ´Six Hills Giants´ tagit tillbaka ledarplatsen. Se tidigare inlägg om kampen här.

Nepeta ´Walker´s Low´ innan regnet.

Nepeta ´Six Hill´s Giants´ innan regnet.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Det är alltid trist med sommarförkylningar. Det känns så orättvist. Jag höll på bli drabbad förra veckan och behövde alla krafterna för att ta hand om barnbarnen medan föräldrarna befann sig utomlands. Då som alltid blev Echinagard min räddning. Finns som flytande eller sugtabletter som jag föredrar. Köps på apotektet, hälsokostaffärer, ICA m fl ställen. Ju tidigare intag desto bättre. Som namnet antyder är huvudingrediensen Röd Solhatt - en av mina absoluta favorita perenner. Om jag känner mig desparat då brukar jag inleda kuren med 4 tabletter på en gång. Kan ha en viss inverkan på magen men inget att oroa sig för.

KRY PÅ DIG Slottsträdgårdsmästare

Ramona K

2008-06-24 @ 09:07:23
Postat av: Claus

Där ser man. De som såg så saftigt spänstiga ut håller inte i längden, om man så säger. :-) Men tävlingen avgörs ju först vid andra blomningen, eller hur? Jag satsade ju tidigare på "Walker´s Low" /Claus

2008-06-24 @ 10:08:21
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Tack! Jag ska ta mig ner till Apoteket idag och köpa röda solhattar...jag lovar.



Claus: Jag hade mina aningar...blir lite misstänksam mot allt som ska växa så fort och bli alltför kraftigt. Men matchen är inte avgjord ännu.

2008-06-24 @ 10:17:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: den moderna munken

Väldigt intressant information för oss växtnördar. Nu har jag ingen trädgård, men när jag får en ska jag ha en pionrabatt med nepeta omkring.

2008-06-25 @ 14:43:26
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Birgitta E.

Hej och stort tack för all inspiration du bistår med!!

Råkade nu hamna på denna "gamla" sida och blev så nostalgisk. Nepeta fanns i mängder i min mammas trädgård och hon delade med sig till alla. Det är nu 20 år sedan hon gick bort, och hennes rabatt var från början av 60-talet. Ingen av de gamla tanterna och deras nepeta"avkommor" finns kvar, inte i hennes gamla trädgård heller. Finns samma sort kvar, tror du? Då paratade man ju inte alls varianter, nepeta var nepeta.

Vänligen,

Birgitta E. Dalby

2010-05-25 @ 12:44:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Birgitta E: Hej, vad kul att du gillar bloggen. Det kommer nya sorter av nepeta hela tiden men som du säger så använde man för endast Nepeta x fasseenii.

2010-05-25 @ 18:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0