Site Meter

För eller emot rododendron?





Hemma på min gata i stan eller i Stockholmsområdet tycker jag att rododendron är en ganska tråkig växt som man planterar i grupper i skuggiga eller halvskuggiga hörnor eller vid norr-entréer. De blir sällan över 2 meter i Stockholm men det händer något med den här växten när den når över 3 meter och upp till mindre trädform. Är de också massplanterade som på Sofiero så blir det en upplevelse utöver det vanliga. Idag när jag trängdes med alla andra som visste att rododendronen blommar nu i månadsskiftet maj-juni så fick jag en blomsterupplevelse jag nog aldrig tidigare fått. Här pratar vi inte om meditativa känslor och lugn i trädgårdar utan här var det en färgexplosion av största mått.

Jag trodde knappt att det var sant då jag vandrat ner i dalen och såg upp mot slottet och nästan alla rododendron blommade på den gång...höga som små träd. Helt helt sjukt vackert måste jag säga....jag som kan vara mer än lovligt petig med färger och kombinationer, här var det en salig blandning men det är så stort att man bara måste älska det.

Jag har anlänt till Örenäs slott där jag ska bo i natt och det ligger mycket vackert vid havet. Här kunde man ta brassen och vandra ner till en liten sandstrand för att titta på havet och få lite sol på kroppen .....i en timma!   I vanliga fall brukar jag fånga solen den här tiden för att få lite färg men nu är det trädgårdar som gäller och jag vill hålla mig till mitt program. Om några timmar åker jag tillbaka mot Helsingborg för att besöka Fredriksdal. Jag har en liten balkong här och ute på gården en pool, ingenting för mig men det ser ganska fint ut.


Norrvikens trädgårdar i morse....en fantastisk trädgård!  Mer senare i trädgårdsspanigar.

Det verkar som om det är någon skada på kameralinsen....precis lagom till den här trädgårdsresan....

Kommentarer
Postat av: Annika

Visst är det alldeles ljuvligt vackert på Sofiero nu! Och Fredriksdal...jag tycker väldigt mycket om deras köksträdgård. Och rosdagarna senare i sommar brukar jag också besöka. Plantskolan jag jobbade på provodlade fram väldigt gamla sorter av äppelträd som skulle till Fredriksdal så småningom.

Fortsätt njuta du!

2008-06-01 @ 16:47:51
Postat av: matte

Såå roligt att få följa med på din resa! Det är nästan så jag undrar om det verkligen är gratis ;D

(få inga ideér nu och börja sälja biljetter)

2008-06-01 @ 17:11:18
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Anonyma Anna

De väldigt rosa rododendronbuskarna (med flera) som jag kunde beundra under en lunch i Skolparken i Enköping nyligen gick inte heller av för hackor... :) och blommorna på andra bilden tror jag är trädgårdsazalean 'Persil'.

2008-06-01 @ 17:13:28
Postat av: Ramona K

Vilken upplevelse med alla dessa rododendron! Har alltid varit lite svag för dem - påminner om mitt hemland Skottland. Där växer vissa sorter helt vilt, 5-meter höga och mer. Men nu förstår jag man för krig mot den. Speciellt Rhododendron ponticum har trängt ut så många inhemska växter. Bara en gren nuddar marken, produceras nya rötter. Inte nog med den aggressiva spridningen, utsöndrar den vissa ämnen i marken som gör att frön från andra växter inte germinerar. Tala om Rododenron from Hell! Men vackra är dem ändå. Tack och lov har man inte samma problem i Sverige. Det är bara att njuta.

Fortsatt trevlig resa! Det är en förmån att kunna "följa med".

Ramona K



2008-06-01 @ 19:11:38
Postat av: Lilla B

Rododendrondalen på Sofiero är enastående vacker. Rododendronravin vore väl kanske bättre att kalla den.

För eller emot?

För!

2008-06-01 @ 20:08:46
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Katarina

Rhododendron är väl en alldeles utmärkt parkväxt där det kan bli lite masseffekt.

Men annars tycker jag nog som du, att så himla kul ser de väl inte ut i allmänhet i villaträdgårdarna. Och i min kolonilott tycker jag inte att den passar alls.

2008-06-01 @ 20:16:55
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: sericea

helt klart FÖR rhoddisar. oerhört vackra när dom är bra placerade så klart.

och 'Persil' är fantastiskt fin o luktar underbart.

Sofiero är jättefint o nu har jag slut på superlativer! :o)

2008-06-01 @ 20:57:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Jodå...köksträdgården var mycket fin...och rosenträdgården.



matte: Roligt att du hänger med.



Anonyma Anna: Visst är Persil vacker?



Ramona K: Ja det var en vild rodd du berättade om.



Lilla B: Just idag är jag också för.



Katarina: Nej på kolonilotter ska man nog inte ha rododendron va?







2008-06-01 @ 22:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0