Site Meter

Tematrädgårdar i Enköping 2008

Elever från Mälardalens trädgårdsmästarutbildning har ritat och anlagt tematrädgårdar i Enköping. De ligger efter åpromenaden en bit från Drömparken. Det är fem små trädgårdar som delats in med växter från olika familjer och det var intressant att se både likheter och skillnader i en och samma botanisk familj.

Det första man lägger märke till är att det ligger en rostig gammal cykel mitt i en plantering hos familjen ranunkelväxter. På något sätt är det lite uppkäftigt och en markering att detta inte är någon strikt trädgård med raka kanter och ordning och reda. Den här busiga trädgården innehåller växter helt i min smak och jag ser att min favorit Clematis ´Huldine´ har använts. Sedan gillade jag besöket hos familjen Lamiaceae - plisterväxter där man bland blå växter placerat en stor spegel centralt för att ge djup. Problemet med stora speglar i trädgården är att man ser sig själv hela tiden......


Här är familjen Ranunculaceae - ranunkelväxter och här här har bloggaren Ronja medverkat. Här finns bl.a. akleja, clematis, delphinium och det här rummet är mycket charmigt.


Familjen Lamiaceae med Salvia, nepeta, olika timjansorter, temynta m.fl.



Något helt annat

Varning för gammal webbläsare

Säkerhetsexperter har upptäckt en lucka i gamla Internet Explorer 6 - ett program som fortfarande har många användare.

Den amerikanska säkerhetsorganisationen US Computer Emergency Response Team (US-Cert) meddelar att säkerhetsbristen handlar om hur Internet Explorer 6 hanterar skriptattacker mellan webbplatser (cross-site scripting attacks).

Elak kod som döljs på ett särskilt sätt i en html-sida kan kringgå säkerhetsfunktionerna och lämna användaren öppen för angrepp, som stöld av cookies och lösenord utan att attacken märks.

Det finns ingen rättelse för problemet, men både Internet Explorer 7 och Firefox är skyddade.

Av någon underlig anledning finns det dock fortfarande gott om användare som håller fast vid IE6. Enda rådet är - uppgradera!


Kommentarer
Postat av: Ronja

Vad roligt att du har varit och besökt "min" trädgård! :) Jo, den är ju tänkt att vara lite busig och uppkäftig ranunkel-trädgården. Jag har inte varit där på ett par veckor, men ska strax åka dit igen. Nästa vecka har min grupp skötselansvaret.

Kram från Ronja

2008-07-07 @ 10:38:46
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Britt

Hej Tänkte bara skriva att jag länkar till din sida. För du var den första som lämnade en kommentar på min sida för ett år sedan när jag startade upp min blogg. Trevlig resa du gjort.//Britt

2008-07-09 @ 20:26:40
URL: http://brittstradgard.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0