Site Meter

Lycka till med bilen!

2.45 Lyssnar på koltrasten
4.45 Mobilens ilskna signal väcker mig (har ännu inte bytt signal...tar gärna emot tips på en morgonlåt som ska få väcka mig).
5.05 Startar Hondan
5.50 Anländer till slottsparken. Stämplar in. Hämtar fram en folielåda med kalvstek som jag ska värma vid lunch.
6.00 Dricker kaffe och äter en ostmacka, kollar på några bloggar, bl.a. Lotten5, Kollitott, Längs kajen, Sinnesro,  Lilla B och Kajplats 13.
6.15 Sätter på vattenspridaren i trädgårdslandet, ännu kan jag inte använda konstbevattningen eftersom den inte vattnar hela jordytan vilket är viktigt nu innan salladen vuxit till sig ordentligt. Vattnar alla krukväxter inne i byggnaderna.
7.00 Reser stegen mot slottsväggen och binder upp vinet (Zilga) som växer helt galet. Sommarbeskär det också en aning.
7.30 Reser en annan stege vid bigarråträdet och plockar bär.

9.30 Fortsätter arbetet med grästrimmern. Uffe i öronen.
11.00 Mycket god kalvstek, tack kockarna!. Kaffe. Mycket att göra innan jag lämnar parken för helgen så det blir en kort  lunch. På trimmern igen.
11.15 Pratar med chefen i telefon.
12.15 Stänger av den hysteriskt dånande trimmern för den här veckan och där mitt i tystnaden hör jag ett dovt brummande i hela parken. Det är bina i lindarna. Jag ser ut som en kompost med allt gräs som sprutat upp från trimmern.
12.30 Vattnar alla urnor och krukor runt om i parken. Kollar över alla planteringar och tar några foton. Stirrar på nya rosenhäcken ett tag. Om alla dessa rosenknoppar slår ut samtidigt i helgen så blir det spännande att se på måndag morgon.
13.00 Fredagsmöte....jag går igenom nästa veckas arbeten. Med på mötet var: Slottsträdgårdsmästaren. Jag drar vinlotteriet....och jag vinner!
13.15 Diskar och städar.
13.30 Lämnar parken med sikte på bilprovningen i Solna. Kom igen nu Hondan....inga anmärkningar tack! Lyssnar på sommarprogrammet i bilen där Hasse Wallman är sommarvärd (alltså inte sommarvärd i bilen utan i P1).
14.40 Hondan rullar in för att besiktigas i Solna...av en ung tjej.....som är glad, vänlig och trevlig, ja ni hörde rätt...en anställd på bilprovningen som är trevlig och verkade helt sakna maktbehov. Hon till och med berömde min bil som nu rullat en hiskligt massa mil (någon som hört en man på bilprovningen berömma bilen?) och bilen gick igenom helt utan anmärkningar.
I 36 år har jag besökt dessa stationer där arga, stöddiga, nonchalanta, arroganta och tuffa män i alla åldrar hånfullt har påpekat fel på bilarna. Den här tjejen kan väl inte få jobba kvar....hon förstör ju hela bilden av en besiktningsman! När jag åkte log hon och sa lycka till med bilen!
Fram för fler kvinnor på bilprovningarna!

15.00 Jag firar det hela med en ananassplit.
15.20 Hemma. Nu blir det helgvila. Trevlig helg alla!

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Ha en finfin helg, Slottsträdgårdsmästaren!

2008-07-18 @ 17:29:16
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det är väl skönt när bilen gått igenom. Jag hade en släkting som tog på sig en genomskinlig blus när hon besiktigade bilen :)

Alla knep är tillåtna.

Du är väl värd en glass och lite vin efter den arbetsdagen. Rena loggboken.

Ha en fin helg Du också.

Eivor

2008-07-18 @ 17:41:13
Postat av: Katarina

"Såg ut som en kompost" - den var jättekul!

Och vilken tur du hade i vinlotteriet, hur många flaskor vann du? En?

Jag blir lite glad när jag ser att du följer mina äventyr!

Ha en mysig helg!

2008-07-18 @ 20:07:23
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: sericea

bra och produktiv dag!

du din lyckans ost kan trimma på godan ro utan att oroa dig för förflugna bajskorvar, skräp och annat otyg man schvishar upp med en trimmer annars. att trimma kirskål gör att man blir lika grön som hulken, täckt av en grön doftande gegga :o)

Postat av: sericea

min bloggadress blev lite skum, glömde ändra :o)

2008-07-18 @ 20:24:40
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Vilka bigarråer! Det vattnas i munnen!!

Här hemma på min gata i stan har vi bara trevliga "besiktare", trots att det bara är män. ;)

Kram från Ronja :)

2008-07-18 @ 22:40:49
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Tack detsamma.



Eivor: Jag ska också försöka med en genomskinlig blus nästa år.



Katarina: Jag drog rätt spelkort och vann en flaska.



sericea: En och annan harskit drar man väl iväg med trimmern.



Ronja: Är du släkt med Eivor?

2008-07-18 @ 23:03:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor

Ronja och jag är inte släkt vad jag vet :)

Skulle själv inte våga prova med risk för körförbud.

Vill inte rekommendera det till män..

Natti - Eivor

2008-07-19 @ 00:57:16
Postat av: Trolda

En hektisk dag för Slottsträdgårdsmästaren...För egen del ha det ju trappats ned väsentligt...;-) Skönt med bilar som går igenom och trevliga besiktare! Och jag tycker ABSOLUT du skall ta på dig den genomskinliga nästa år - och glöm då för allt i världen inte att föreviga det på bild =D



Trolda - semesterfirare =D

2008-07-19 @ 11:08:33
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0