Site Meter

Växter som trotsar vintern

I vissa sammanhang passar det formklippta. När jag åkte förbi Norra kyrkogården i Solna fick jag tvärbromsa, parkera och ta med kameran till dessa formklippta avenbokar som med sina bruna kvarsittande löv nu på vintern gör livet en aning evigt (om nu något kan vara en aning evigt?), som om löven vägrar att släppa taget. På en gravsten stod ´´Lär dig av döden leva´´.

15392-1724
15392-172715392-1726

I Bergianska trädgården blommade den kinesiska trollhasseln Hamamelis mollis till vänster och vinterjasminen Jasminum nudiflorum till höger.

15392-1728

På den här Ontariopoppeln Populus balsamifera ´Gileadensis´ i Bergianska trädgården växer mängder av de vintergröna mistlarna. En stor gren hade blåst ner och låg på marken, det var ett bra tillfälle att se hur oerhört fäst mistel är i stammen på värdväxten. Misteln är Västmanlands landskapsblomma.

Dagens låt

Fyra dörrar till min syster med Idde Schultz och Anna Stadling
.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Mistel är en häftig växt! Jag älskar det där grönt frodiga, nästan plastiga utseendet, och sättet den förgrenar sig på. Supersnygg!

2008-02-15 @ 17:25:52
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Sten

Måste bara få säga, fantastiska bilder och trevlig text. Brukar besöka Norra Kyrkogården ibland och "hälsa på" svärfar, och har njutit av kyrkogården. Men på vintern blir det inte av. Men efter att ha sett dina bilder får jag lust att göra ett besök. Jag är ju en idiot när det gäller träd, men jag har beundrat ett annat träd, som är cirka 3 m högt och ser ut som ett paraply. Vad kan det vara?

2008-02-16 @ 10:10:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: De är verkligen en lite exotisk och spännande växt.

Sten: Kan tänka mig att det är en hängask (Fraxinus exelsior ´Pendula´) tyckte att jag såg något sådant där. Jag har åkt förbi Norra Kyrkogården i många år men aldrig stannat och gått in där. Ska nog göra det i sommar också.

2008-02-16 @ 10:17:47
Postat av: Ruben

Ojj, ser att jag redan varit här men i en tidigare "skepnad", scary!!! Håller fast vid "fantastiska bilder och trevlig text" ;-)

/Ruben

2009-04-12 @ 09:33:54
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0