Site Meter

Fredagsvandring i slottsparken - vecka 50



Det är ingen idé att ta bilder från parken nu. Hela trädgården ser ut som en sunkig och blöt wettextrasa. Det regnar och det känns som att vandra i ett träsk när man går över en gräsmatta. Normalt brukar jag inte jobba över vintrarna i slottsparken och har sluppit att se detta tidigare. Ännu så länge tänker jag dock inte gå med i kören ´´vi vill ha en vit jul´´. 
 
Jag har kunnat gräva i jorden nu i veckan när jag anlade en ny liten perennplantering och det finns fler projekt att pyssla med om vintern blir utan snö. Visst förstår jag att det blir ljusare och vackrare ute om det blir snö (känns som det här ämnet är återkommande) men det innebär även igenisade bilar, hala vägar och ett Stockholm som blir oerhört skitigt av snöslask och sand.

Nu firar vi helg och nu är det bara nio dagar kvar till vintersolståndet  nästa söndag! En stor dag....en av de största under året. Ljuset börjar sin väg tillbaka.

För ett år sedan
För två år sedan

Dagens skratt
Dagens skratt 2

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Parkarbetaren

Det låter inget vidare med Wettextrasor i parken. Du låter alldeles indiskad.

Vad fint fartyget smyger förbi utanför bryggan.

Strax söder om dig är landskapet envist vitt. Jag har sandat och saltat men det vita ville inte ge med sig, tack och lov.

Trevlig helg slottsträdgårdsmästaren!

2008-12-12 @ 15:14:16
Postat av: Madde

Trevlig helg och hurra för att ljuset snart återvänder. Det ser vi fram emot. :)

2008-12-12 @ 16:27:49
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Lena

Nyfiken på perennaplanteringen. Hur stor? Är plantorna redan på plats eller jorden bara förberedd? Vilka plantor? Planerar du själv eller har ni nån arkitekt som bestämmer utseendet?

Postat av: billan

Hmmm Wettex! Yes o Yes, låter som du sunkat in dig rejält i diskbaljan häromkvällen när du hade disk-tjänst. Här känns det i alla fall avlägset med perennarabatter, jag får nöja mig med den inspirationen som kan fås från diverse frökataloger. Och även om jag njuter i fulla drag av snön så är jag lite sur idag....Det vita har knäckt min fina Fläder mitt itu. Hur skall det gå med min flädersaft 2009????

2008-12-12 @ 22:59:51
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkarbetaren: Indiskad var det...mm kanske! Trevlig helg själv i snön!



Madde: Trevlig helg och snart firar vi ljusets återkomst med en stor fest.



Lena: Inga plantor på gång ännu...jag planterar alltid på våren. Har ännu inte bestämt perenner men det blir nog senblommande. Kommer att berätta mer om det senare. I slottsparken är det alltid jag som planerar och bestämmer växtval...men vår VD får alltid säga vad hon tycker och ge mig tillåtelse att plantera det jag vill. Oftast tycker hon att det är ok.



billan: Ingen fara med mig...jag mår förträffligt men när jag ser över vår vackra park som brukar blomma så fint under västsäsongen så blir det lite depp...men som sagt så är ljuset snar tpå väg tillbaka. Du vet att du kan lägga avläggare för att föröka din fläder?

2008-12-12 @ 23:34:13
Postat av: R

Älskar fisen, vrålet i örat och att det verkar vara en underbart vacker dag även hos Dig trots att Du är omringad av wettextrasor (som ju bara finns till för att göra världen bättre).. I agree..it sure is a beautiful day!

2008-12-12 @ 23:37:02
Postat av: billan

Nu blev jag riktigt glad, avläggare för att föröka min älskade fläder!! Tack då vet jag vad som skall göras framöver vårkanten. En god helg önskar jag dig, imorgon kommer Lucia med ljus i hår!!

2008-12-13 @ 00:03:01
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

R: Aha..så den stora wettextrasan är i parken för att göra världen bättre? Då hoppas jag att den ligger länge. Tack för den positiva synen...



billan: Nästa sommar kan du tillverka flera flädrar!

2008-12-13 @ 10:06:14
Postat av: R

Absolut! Den lilla (eller i detta fall enormt stora) wettextrasan behövs för att glädja oss, när den har gjort sitt och allt är torrt och fint igen så är det vår i sinnet..eller också iaf rent från smulor på bordet. Hoppas Du fortsätter skriva här länge..tack för det och att Du lockar fram vårkänslor här redan i december!

2008-12-13 @ 15:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0