Site Meter

Westerland

15392-814

Morgonen var så där magiskt vacker och nere vid bryggan råkade jag skrämma upp en stor familj gräsänder. Jag blev tvungen att ta med kameran på min morgonvandring och upptäckte att rosen som jag planterade för två år sedan och heter Westerland just slagit ut, av någon anledning har de vilda djuren missat den. Det var bara jag i parken ....och alla harar som hoppade fram bland perennerna där de åt sin frukost.

15392-815
Westerland

Nu när jag är ensam i parken (plus P som har kontoret denna vecka också) och jag gör det jag alltid gör första dagen då vi inte har gäster, jag klipper er nepetan, mjölkklockan och jättedaggkåpan trots att de är mitt i sin bästa blomning. På så vis tvingar jag fram en senare blomning hos dessa växter.....lagom till verksamheten startar igen i augusti. Mjölkklockan klipper jag bara ner till hälften men de andra klippes ner till marken. Det känns grymt men jag vet att det fungerar
Jag har även stängt in Bonicarosorna med stängsel för att det på så vis äntligen kan gå i blom också det lagom till månadsskiftet juli-augusti. Tills nu har rådjur och harar ätit av varje knopp som kommit. När de väl är i blom senare så får de vara ifred.

15392-817
Krolliljor

15392-816

Kommentarer
Postat av: Ronja

Vad fint det var med krolliljorna!
Så du klipper ner mjölkklockan redan nu..? Hm... Nej, det låter jag nog bli. Jag klippte senare förra året, när de i princip blommat över. De kom igen en vända till, så jag väntar nog i år också.

2007-07-02 @ 22:32:39
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Jag klipper ner mjölkklockorna just därför att de då snabbare kommer igen. Men självklart ska du inte göra det i din trädgård där du kan njuta av blommorna...men vänta inte tills de vissnar helt. Men du vet ju redan eftersom du lyckades förra året.

2007-07-02 @ 22:35:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Matildas fikarum

Nog för att jag tycker om rosor så där rent allmänt, men Westerland är då verkligen något alldeles enastående.

2007-07-03 @ 13:56:37
URL: http://www.mildamatilda.blogs.se
Postat av: Hannele

Vilka underbara bilder.

Postat av: Hannele

P.S.
Westerland blommar hos oss också.

Postat av: sericea

vackert! funkar det inte att bara klippa bort blommorna på daggkåpan när blommorna börjar bli risiga, eller måste man ta hela köret?

2007-07-03 @ 17:12:09
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Jag har försökt det ett år och tyckte inte att det lyckades lika bra då men det kan vara en tillfällighet. Daggkåpan är detm störst risk med av de jag räknat upp....det är endast under varma och soliga sensomrar som den återkommer...och man vet ju aldrig hur vädret ska bli så man kan ju prova med några och jämföra. Nepetan kommer alltid igen och även mjölkklockan.

2007-07-03 @ 18:04:59
Postat av: Trädgårdsliv & Design

Tack för besöket på min blogg! Vilka underbara krolliljor !!! Hoppas mina blir lika fina som dina! Jag räddade (tiggde till mig) några små plantor från grannens gräsmatta som ändå hade blivet offer för deras gräsklippare. Jag har även funderat på att göra som du att sätta saxen i mina nepetaväxter så man får en ny blommning senare i sommar för i fjol var de inte snygga i augusti och Hoppas det går bra med dina bonica rosor nu när de fått ett eget staket mot de objudna gästerna! Mvh Camilla

2007-07-04 @ 00:48:39
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0