Räddning av Stockholms gatuträd
Ca. 2000 gatuträd i Stockholm är döende. Det är ingen överraskning direkt, ofta ägnar jag de stackars gatuträden en tanke. I hård packad mark står rader av bl. a. lindar där rötterna har alldeles för liten plats för att utveckla sig. Regnvatten har svårt att leta sig ner till rötterna på grund av att marken runt träden är asfalterad eller stenlagd. Själv reagerade jag hur lindarna såg ut på Odengatan vid Vasaparken som liknade träd i oktober trots att det var mitt i sommaren.
Ny teknik
Det finns en teknik från Tyskland som kan rädda träden som mår dåligt och som även används vid nyplantering. I Dagens Nyheter beskrivs metoden så här.
´´ Man gräver shakt som fylls med ett material som kallas skellettjord och består av granitstenar som besprutas med jord. Ovanpå skellettjorden läggs ett tjockt täcke av morän som sjäpper igenom vatten och näring samtidigt som det är så stadigt att det bär biltrafik´´.
I Tyskland, Holland och Danmark används den här metoden. Björn Embrén som är trädexpert vid fastighetskontoret berättar att ett test gjordes med en döende lind vid Ringvägen här i Stockholm. För två år sedan använde man de nya metoden vid det trädet och idag ser trädet helt friskt ut. Nu har fastighetskontoret fått 160 miljoner fördelat på fyra år för att rädda träden.
Man kommer att börja med Ringvägen där läget är mest kritiskt och där 350 träd mår riktigt dåligt. Självklart går det inte att rädda alla träd men många av Stockholms vackra gatuträd kommer att hämta sig efter den kommande insatsen.
Denna positiva läsning når mig långt in i hjärteroten.
Tack!
Ja visst är det fint att få fram så bra resultat. Ska bli intressant att följa. Ska försöka följa arbetet i stan här på bloggen.
Den metoden använde vi i höstas när vi planterade första omgången lindar. Vi dränerade dessutom med längsgående rör i bottnarna och la väv mellan lagren för att matjorden inte ska spolas bort med en gång. Men sedan är det ju mycket mer som ska till för att träden ska må bra. Växer de inte trafikvänligt vill vägmästaren att vi beskär. Turistbussar och lastbilar blir bara större och högre och bryter grenar överallt. Sedan så repar de ju i billacken... Det var bättre för stadsträden med hästdroskor.
Tack för rapporten från verkligheten Parkarbetaren. Kommer du själv att vara inblandad i renoveringen av marken kring Stockholms gatuträd?
Jag kommer ihåg när pilarna stammades upp på Strandvägen för att spårvägen till Djurgården skulle få plats....det ser inte så naturligt ut nu men jag antar att det inte fanns någon annanstans att dra spåret.