Site Meter

Vändningen

Vintersolståndet
Idag vänder det, exakt kl 07.00.....ljuset är på väg tillbaka men idag är det årets kortaste dag. Inga mysiga stearinljus i världen kan få mig att sluta längta efter solens ljus.

15392-1481

Jag har lånat några rader (hoppas att det är ok?) från den fina bloggen Plommenad. Kersti har varit på en föreläsning av Tomas Sjödin som berättade detta:

Våra värderingar är det som först går förlorade i vårt höghastighetssamhälle.
Och det av den enkla anledningen att värderingar kräver eftertanke och eftertankar tar tid.
Det är viktigt att ta sig tid för att fundera.
Men som han sa, funderandet är en konst som alltmer går förlorad i vår tid.
Så med anledning av det vill jag åter slå ett slag för mellanrummet, tiden när vi ingenting särskilt gör.
Tomrummet som betyder så oändligt mycket.

Som kommentar skrev jag att vi utser 2008 som funderandets år. Att vi ska ta oss tid att fundera!

Kommentarer
Postat av: nässelblom & choklad

Jag läste dessa rader hos Plommenad och gillar dem verkligen. Jag tror också att mellanrummet är viktigt. Och det är tyvärr något som försvinner när vi alltid har något att förströ oss med. Vi blir stressade om vi måste vänta några minuter, när vi egentligen borde ta det som små pauser och tillfällen till eftertanke. Vilken fin blogg du har. Hit kommer jag gärna igen. Skrev lite under bilderna från Sturehofs slott också. God jul!

2007-12-22 @ 11:29:19
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nässelblom & choklad: Vi får som sagt tänka på att hinna fundera mer under nästa år. Du är så välkommen tillbaka.

2007-12-22 @ 11:54:50
Postat av: Kersti

Så glad jag blir över att du sprider mina tankar. Och skoj att du "nappade" på kroken. Jag
är absolut med på funderandets år. Det är inte för inte jag döpt min blogg till funderingar i farten. Nästa år hoppas jag att den där farten kan vara i avtagande så att det bara blir funderingar i vardagen. Vem vet. Just nu julstökar vi lite lojt här hemma. I år ingen hets. det är så skönt.

2007-12-22 @ 13:04:56
URL: http://plommenad,blogg.se
Postat av: sericea

Snart är sommaren kommen, igen. Men först önskar jag en härlig och god jul!

2007-12-22 @ 13:50:06
Postat av: Calle

Trots att ljuslängden idag inte är märkbart längre så känns ändå kunskapen om den befriande ~

God jul och gott slut på 2007 önskar jag dig!

2007-12-22 @ 14:31:12
Postat av: Karin A

Jag behöver inte fundera mycket över de orden...de är verkligen tänkvärda! Jag längtar också mycket efter ljuset även om längtan är lite mindre just nu. Ha en härlig jul!

2007-12-22 @ 14:49:44
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Jag har redan börjat fundera på allt möjligt...
_________________

sericia: God Jul....ja vi ska inte stressa fram sommaren.
_________________

Calle: Jag ser ljuset....som Bröderna Lejonhjärta sa! God Jul Calle.
_________________

Karin A: God Jul!

2007-12-22 @ 15:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0