Site Meter

Djurgårdsvandringar

15392-1490
Jag vet....bilden är otydlig....fotade tavlan vid Biskopsudden i dåligt ljus.

 
30 december 2007
 
 
Ofta vandrar jag längs Djurgårdens stränder både för att det är en vacker och historisk plats men även för att hålla mig i form. Innan armskadan och då jag jobbade vandrade jag oerhört långsamt, man tänker så bra när man promenerar (hatar det ordet) eller vandrar, nu behöver jag träna och har ökat farten ordentligt så nu håller jag pensionärerna över 80 år efter mig.
Jag brukar parkera vid Biskopsudden och gå ut mot Blockhusudden. Är det sommar så stannar jag där vid caféet över en kopp kaffe innan jag forsätter bort mot mot Djurgårdsbrunnskanalen. På våren kan man stanna vid Isbladskärret och titta på fågellivet.

Längs kanalen är det lugnt så här års, en och annan häst och ryttare kan dyka upp och i vattnet har alla båtarna bytts ut mot stilla simmande svanar. På sommaren är däremot kanalen fylld av alla slags båtar. Jag går förbi Djurgårdsbrunns värdshus eller det som en gång var ett värdshus som hade anor från 1700-talet, 1987 brann det ner till grunden och nyuppbyggnaden ser mer ut som en barack.
 
 

15392-1493
Rosendals nya lilla örtagård som ska färdigställas 2008.

Längre bort svänger jag upp mot Rosendals trädgård och självklart stannar jag till här ett tag innan jag tar mig tillbaka till bilen. Ofta besöker jag även grannen till Biskopsudden, Waldemarsudde som är en av Stockholms vackraste platser.
Den här 5 km långa sträckan är ganska lagom då mitt knä brukar bråka om jag går längre (gammal knäskada). Med knäskydd och flera pauser kan jag ibland ta mig runt hela Djurgården. Oftast så lyssnar jag till musik när jag vandrar här, allt från U.L till klassiskt men under vår och försommar lyssnar jag självklart hellre på fåglarna.

Min markerade gångsträcka på kartan som tar ungefär en timma (med några stopp för fotografering mm,) kan jag ibland byta mot en sträcka på andra sidan Djurgården, förbi Skansen, Gröna Lund och Wasamuseet och då blir det ofta fika på Lilla Parkkaféet eller Lilla Hasselbacken. På den sträckan är det betydligt mer folk så jag försöker att undvika den......

15392-149515392-1494
15392-1496


Kommentarer
Postat av: Karin A

Det låter som en trevlig vandringssträcka. Jag brukar ofta försöka besöka Rosendahl och Waldermarsudde när jag är i Stockholm. Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!

2007-12-30 @ 08:52:27
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Inkan

Visst är det underbart - med Djurgården och allt.
Stockholm är fantastisk. Vi kanske möts utan att veta om det på den rundan... som är lika fin från vilket håll man än vandrar.

Gott Nytt År!

2007-12-30 @ 12:10:44
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Eivor

Gott Nytt År önskar jag från västkusten och skålar i ett glas cider (alkoholfri :) )

Eivor

2007-12-30 @ 12:20:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Gott Nytt År till dig också!
Inkan: Vi får ha skyltar med Inkan och Slottsträdgårdsmästaren på oss vid vandringarna där så att vi kan hälsa.
Eivor: Gott Nytt År till dig också....skålar jag i något som inte är alkoholfritt...!

2007-12-30 @ 17:06:49
Postat av: Trolda

Och helt plötsligt lockar Stockholm...Ser ut som riktigt fina stråk att strosa runt och filosofera i...Och tänk till VÅREN...=D

Trolda - kramar!

2007-12-30 @ 17:58:56
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Eftersom du kommer från västra Sverige så kan det behövas visum för att besöka Djurgården...men sen är du välkommen att vandra mina stråk....

2007-12-30 @ 18:03:24
Postat av: Ronja

Det låter som en rofylld promenad årstiden till trots. Tack för att vi får följa med! :)
Ett gott nytt år önskar jag dig!
Kram från Ronja :)

2007-12-31 @ 10:48:50
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Lilla B

Gott Nytt År! Och God Bättring med armen!

2007-12-31 @ 10:52:10
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Dottern

Gott nytt år lilla pappsen!

2007-12-31 @ 11:26:18
Postat av: Trolda

Med VISUM och VISDOM önskar jag dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR! =D

Trolda - "på alla sätt å vis..."

2007-12-31 @ 13:22:22
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Tina

Stockholm är fantastiskt även om jag föredrar skogen. Var rädd om armen
Gott slut och Gott nytt år

2007-12-31 @ 14:15:56
URL: http://stendalen.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Gott Nytt år till dig också....i morgon vandrar vi igen..
____________________

Lilla B: Gott Nytt År till dig också. Tack för din omtanke!
____________________

Dottern: Gott Nytt År själv min älskade dotter!
____________________

Trolda: Gott Nytt År till dig också Trolda.
____________________

Tina: Jag tycker både om skogar, stränder, hav, ängar, byar och städer! Gott Nytt År till dig också!

2007-12-31 @ 16:45:15
Postat av: Katarina

Gott Nytt År önskar jag dig! Med nya upplevelser och vackra bilder som du vill dela med oss som läser din blogg!
Vill tipsa om att det finns kinesiska vårdcentraler, bland annat på Ringvägen, som kan vara suveräna för onda armar. Jag besökte dem för ett år sen efter en månad av värk och förgäves naprapatbesök. De stacks och slogs ;O) men jag blev helt återställd! Musarmen som ger sig till känna ibland kommer att få besöka dem om den blir värre...

2008-01-01 @ 08:48:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: God fortsättning!
Det låter ju intressant med den kinesiska vårdcentralen. Jag ser framför mig kineser som slår mig och risken är stor att jag slår tillbaka men jag ska absolut tänka på att ta kontakt där. Tack för tipset Katarina.

2008-01-01 @ 10:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0