Site Meter

Nävor

15392-305
Spanska nävan och Kashmirnävan

15392-300patricia
Geranium x cantabrigiense och ´Patricia´.

Geranium - nävor

Det finns idag mängder av olika nävor som passar i svenska förhållanden. Man kan välja nävor som ska fungera som marktäckare som den vanliga flocknävan Geranium macrorrhuzum, själv har jag den vita sorten Spessart. Flocknävan trivs utmärkt i skugga och med t.ex. Funkia som granne blir det vackert. Den lilla flocknävan är också mycket vacker och helst då den växer i halvskugga.

De flesta nävor trivs annars bäst i sol och de allra flesta sorter är tåliga och friska. Själv har jag avsatt en stor plats där olika nävor får samsas och väva in i varandra, i juni blir det ett hav av de fantastiska blommande perennerna. Den spanska nävan är den som blommar längst, jag brukar klippa av de vissna blommorna med häcksax och de utvecklar då blommor igen som blommar långt in i hösten. I zon tre där jag befinner mig så är det en chansning att helt klippa ner nävor efter första blomning för att få ännu en blomperiod men längre söderut så brukar det funka.

För att få planteringar att blomma länge så har jag använt perenner som blommar länge eller perenner som har en andra blomning men det finns en tjusning att en växt blommar endast en månad (som är vanligt bland perenner), att längta till just den tiden och uppskatta blomningen mer än en växt som blommar hela sommaren.

15392-30115392-303
Geranium tomentosum och Geranium x magnificum

Flatman
Geranium ´Laurence Flatman´

Nävor i parken
Geranium ´Laurence Flatman´
Geranium ´Brookside
Geranium clarkei ´Kashmir white´
Geranium endressii ´Klaas´
Geranium endressii ´Rose Clair´
Geranium partense
Geranium sanguineum ´Striatum´
Geranium wlassowianum
Geranium X magnificum
Geranium X cantabrigiense
Geranium toberosum
Geranium macrorrhizum ´Spessart´

15392-297
Kashmirnäva, Brookside-näva och liten flocknäva.

Dagens jordspråk

Ormbunkar bredde över mossklädd sten
det fina mönstret som bli mer beundrat
när höstens färger slocknar en efter en.

Hjalmar Gullberg

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Jaa, nävor är förträffliga för både torra och skuggiga lägen. Så tacksamma, vackra och anspråkslösa. Täcker bra så ogräset minskar. Vi har planterat några olika sorter som vi hoppas ska glädja oss till sommaren. Lätta att flytta också.
Kan man förlänga blomningen gm att tex plocka bort vissna blommor?

2006-11-11 @ 22:16:33
URL: http://josephinespapilloner.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vissa sorter blommar oerhört länge, som spanska nävan. Man kan klippa ner överblommade plantor och under långa varma somrar kan de blomma om, som en av mina favoriter, nävan Brookside och den mongoliska nävan ,men även den armeniniska nävan.

2006-11-11 @ 22:20:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: LindaLotta

Jag har fått mina till att blomma om, två år i rad och de är en fröjd för ögat.
Brookside, är det den som är i bakgrunden, den lite lilaaktiga?

2006-11-11 @ 23:37:37
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ibland vill man bo i Skåne. Den blå är Brookside.

2006-11-12 @ 06:33:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Vad fint det var med de blandade nävorna i den sista bilden. Nävor är vackert och tacksamt. Min spanska näva har fort blivit jättestor och bjöd på blomning hela sommaren fram till frosten.
Har även en liten vit blodnäva och en jungfrunäva som blommat länge i sommar.

2006-11-12 @ 17:34:09
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Den spanska nävan är en av de bästa perenner man kan tänka sig...blommar länge och är lätt att dela.

2006-11-12 @ 18:52:38
Postat av: Linda V

Hej Slottsträdgårdsmästaren! Jag besöker din blogg lite då och då och idag bestämde jag mig för att jag måste kommentera! Vilken bra genomgång av nävor och vilka härliga bilder! Jag skulle också vilja ha ett hav av nävor! Jag har dock endast två olika, en spansk näva och flocknäva. Den spanska nävan är fullkomligt ljuvlig! Jag har påbörjat operation "sprida"! Flocknävan växer snyggt kuddigt och är grön tidigt på säsongen och bladen är fina fortfarande. Fast jag tycker den luktar lite skumt. Ha det bra!

2006-11-12 @ 19:30:10
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Linda V: Grattis till att ha spanska nävan...om du haft en planta några år så kan du få ut massor av nya plantor om du delar den. Flocknävan har en frän doft men jag gillar både växten och doften. Den är perfekt som marktäckare i den djupaste skugga.

2006-11-12 @ 19:43:10
Postat av: Lena G

Hej! jag älskar också nävor och undrar om de är svåra att fröså själv eftersom det blir dyrare och dyrare att köpa plantor och jag vill ha mååånga...

2008-04-12 @ 09:41:03
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena G: Jag har faktiskt aldrig provat att så nävor men de allra flesta är mycket lätta att dela.

2008-04-12 @ 09:46:33
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ewa-Lisa Olsson

Hej skulle vilja veta var man kan köpa plantor eller frön till olika nävor. I handeln finns bara de vanligaste sorterna. Tycker att nävor är de perfkta rabattblommorna, blommar ihärdigt och är tåliga

2009-05-07 @ 19:38:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ewa-Lisa Olsson: Du måste nog beställa fröer eller plantor från England eller Danmark om du vill ha speciella sorter.

2009-05-29 @ 21:31:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ewa-Lisa Olsson: Fick fram din kommentar när jag googlade efter just frön till nävor (var dock in på denna underbara blogg tidigare idag också). Inte kommit någon vart i fröletandet men om de nu är enklast att dela får jag kanske nöja mig med det. Hur som helst, det jag ville säga var att de iaf förut haft ett ganska stort utbud av nävor på Stackmora trädgård i Orsa, gillar deras utbud i övrigt också då det finns massor att välja på även för mig som bor i zon 5. Bor dock lång ifrån Orsa så det blir inte så många besök i plantskolan, men jag har då aldrig blivit besviken när jag varit dit.

2011-12-23 @ 12:30:25
URL: http://pysselpedagogen.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Tack för tipset om Stockmora trädgård!

2011-12-24 @ 07:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0