Site Meter

Blomperioder och irländsk musik

15392-114
Geranium cantabrigiense - Liten flocknäva

Blomtider

Att besöka en trädgård och sedan bedöma dess utseende, skötsel och känsla kan vara svårt då man måste tänka sig trädgården i olika tider. Eftersom jag vistas mycket i trädgårdar så har jag oftast inte några problem att tänka platsen i olika blomperioder. För amatörer som besöker en trädgård som t.ex. befinner sig mellan två blomperioder kan den bedömas helt orättvist. När rosorna har blommat över kan det se stökigt ut likaså när perenner blommat ut. De enda blommor som blommar hela sommaren är ju annueller (ettåriga sommarblommor).
Man får helt enkelt besöka en trädgård flera gånger under sommaren. Det kan vara svårt om man ute på resa men då får man försöka tänka hur trädgården är planerad och hur det är tänkt med blomperioder. Vet av erfarenhet att det är svårt att få olika växters blomperioder att gå i varandra så att trädgården hela tiden har något vackert att visa.

Dagens låt: Is it now med Moya Brennan




Kommentarer
Postat av: LillaB

Fin känsla i bilden. Nävorna har mycket att bjuda på i färg och sommarkänsla.
Trevlig semester och goda spaningar på Österlen!

2006-07-31 @ 08:59:05
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för det...hoppas att jag har kraft att spana, känner mig rätt sliten och kanske somnar på Sandhammaren stora strand. Nävor är mina absoluta favoriter inom perennerna.

2006-08-01 @ 13:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0