Site Meter

Harpest

,,,,,,nej jag vill nog ändå inte att vi ska drabbas av harpest...så här stod det på en internetsida...´´

Harpest

 
 

En av de mer allvarliga sjukdomarna hos vilt, harpest, är på spridning söderut i Sverige. Harpest är en sjukdom som inte bara orsakar hög dödlighet hos harar. Det är också en mycket allvarlig sjukdom för oss människor. Nu bör även harjägare i södra Sverige akta sig för sjukdomen!

 

Det blir nog till att bara acceptera att våra harar äter upp det jag planterar. Kanske överdriver jag lite...det blommar väldigt vackert i parken ändå. Ska ta några foton som jag lägger ut ikväll.

 

I morse när jag kom och hade trängt mig förbi alla harar så mötte mig en sådan där magisk morgon här ute igen. Alldeles stilla. bara fåglarna hördes och det enda som bröt den spegelblanka ytan på sjön var ett svanpar som sakta gled efter stranden. Idag hade jag planerat att ägna mig åt att köra grästrimmer och slå en del marker som gränsar mot trädgården. Men aldrig att jag kan bryta tystnaden den här stilla morgonen. Fortsatte att rensa den största planteringen i stället och där jag även klipper av blomställningar från utblommade perenner. Planteringen mäter ungefär 35 gånger 5 meter. Ännu en gång måste jag säga att växtkraften på perennerna är fantastisk i år.  Ok....då fortsätter jag.......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0