Site Meter

´´Min´´ trädgård en regnig dag i juni

 Rosa rugosa 'Jens Munk' 
 
Vintern var snöfattig och våren extremt torr, vilket gjorde att jag började bli orolig för växterna i ´´min´´ trädgård. Men nu börjar ordningen bli återställd och i skrivande stund (lördag morgon) faller regnet tungt över Stockholm och säkert också över Engsholms slottspark. Det regnade redan i torsdag och de nyutslagna pionerna sög åt sig vattnet som svampar och trots det stöd jag gett dem, så böjde de sina stora fyllda blommor mot marken. Regnet gör gott åt växtligheten nu och jag njuter tillsammans med träd, rosor, perenner och grönsaksplantorna i köksträdgården. Den svenska sommaren är här!
 
Linslusrosen Stanwell Perpetual blir extra vacker efter regnet.
 
Drömhörnan den 17 juni, innan Rosa rugosa 'Ritausma' börjat blomma ordentligt.
 
Den här vackra ljusgula trädgårdsirisen har funnits länge i Engsholms slottspark
 
Varje dag går jag en sväng med saxen och klipper bort överblommade aklejblommor. Om man klipper bort det som blommat över tidigt, innan de börjat bilda frökapslar, så blommar de om och om, långt in i sommaren.
 
Pioner tyngda av regnet. Liten flocknäva står stadigt!
 
Aklejruta
 
I veckan planterad jag tre stycken vanliga Rhododendron 'Catawbiense Grandiflorum'  i häggplanteringen vid hotellet.
 
...och häckarna blev klippta!
 
...och på stora fält på Mörkö började linet blomma!

Kommentarer
Postat av: Kersti

Det är ljuvligt med regnet. Jag får massor gjort inne och så slipper jag vattna. "Din" trädgård är fantastisk. Vore skoj att se den live någon gång. Blommande lin tycker jag om, det fanns ett stort fält härom året vid Åkers Styckebruk som jag tog några bilder av. Undrar just var de finns.
Trevlig fortsättning på lördagen

2016-06-18 @ 15:33:40
URL: http://plommenad.se
Postat av: Hasse Wester

Ha en trevlig helg själv Kersti!

2016-06-18 @ 16:00:21
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0