Site Meter

Kullatäppan vid Nordiska museet

Maj 2019
 
 
Nu har Djurgården blivit ännu vackrare! I år anlades nämnligen den stora planteringen vid Nordiska museet på Djurgården.
 
Namnet Kullatäppan har planteringarna fått för att hylla de många dalkullor som arbetade inne på Nordiska museet, på Skansen och på andra platser på Djurgården, där de bland annat utförde trädgårdsarbete. Tanken bakom namnet var att lyfta fram några av de människor av enkel börd som med sitt viktiga arbete bidragit till det natur- och kulturarv vi är stolta och tacksamma över idag. (Maja Josefsson - Djurgårdsförvaltningen)
 
Träd, buskar och perenner planterades i juni 2015 och jag har fått växtlistor av vänliga trädgårdsmänniskor på Djurgårdsförvaltningen. Bara på växtlistan ser jag att det här kommer att bli en plantering helt i min smak.  Att växterna skulle etablera sig så otroligt bra redan första året hade jag inte väntat mig, det brukar ta ett år innan perenner fyllt ut ytorna, men här har marktäckande och andra perenner växt till sig mycket bra i sommar. Säkert tack vare den regniga juli, men även bra skötsel av Djurgårdsförvaltningen. Det är Maja Josefsson och Jolanda Lemberg som stått för koncept, plan för markmodulering och växtval, Sture Koinberg har ritat rabatternas former och gångvägarnas dragning. Arbetet har skett i gott samarbete med Gunnar Björkman och personalen på Djurgårdsförvaltningen.  
 
När jag först såg växtlistorna, kändes det som att det var ett mycket bra val av både träd, buskar och perenner, men den prakt som planteringen bjuder på så här sent in i hösten kunde jag aldrig tänka mig, även om jag förstod att planteringen är anlagd med tanke att den ska blomma som bäst under sensommar och höst. Men jag ser även fram mot att njuta av ormöga, lungört, myskmadra och praktnejlikrot under vår och försommar. 
 
Det som gör det här till min favoritperennplantering just nu, är de skiftande nivåerna med mjuka kullar och att de olika perennerna har fått stora ytor där de olika sorterna mjukt möter varandra och väver samman på ett vackert sätt. Just nu märks mest den underbara nävan 'Dreamland', blodpilörten och höstanemonen. Jag måste säga att jag är mycket imponerad av Djurgårdsförvaltningens nya plantering och eftersom jag ofta vandrar på Djurgården kommer jag med nyfikenhet och glädje att följa utvecklingen. I vår kommer jag åter igen fotografera planteringen när vårlökar (som snart ska sättas) och de tidiga perennerna börjar blomma.
 
 
 
Nävan 'Dreamland' är verkligen vacker och eftersom den blommar så länge så kommer säkert populära och långblommande  'Rozanne' att få en match nu. Jag tror också att de kan passa fint tillsammans.
 
 Bilder från 2015
 
 
Träd och buskar
Abies concolur - Coloradogran
Berberis buxifolia 'Nana'  - Liten buxbomberberis
Betula pubescnes 'Rubra'  - Rödbjörk
Cotinus 'Grace'  - Perukbuske
Euonymus alatus 'Compactus'  - Vingad benved
Hamamelis x intermedia 'Diane'  - Hybridtrollhassel
Magnolia x loebneri 'Leonard Messel' 
Magnolia x loebneri 'Merrill' 
Magnolia x loebneri 'Wildcat' 
Magnolia stellata 'Rosea'  - Stjärnmagnolia
Prunus laurocerasus 'Piri'  - Liten lagerhägg
Viburnum sargentii 'Onondaga'  - Blodolvon
 
Perenner
Actaea simplex 'Brunette'  - Rödbladigt höstsilverax
Actaea simplex 'Pink Spike'  - Rödbladigt höstsilverax
Anaphalis margaritaceae - Pärleternell
Anemone tomentosa 'Robustissima'  - Höstanemon
Asperula odorata - Myskmadra
Bistorta affinis - Bergormrot
Bistorta amplexicaulis 'Blackfield'  - Blodpilört
Calamagrostis x acutifolia 'Overdam'  - Brokbladigt tuvrör
Calamagrostis brachytricha - Diamantgräs
Digitalis purpurea - Fingerborgsblomma
Digitalis purpurea 'Alba'  - Vit fingerborgsblomma
Dryopteris filix-mas - Träjon
Epimedium rubrum - Sockblomma
Eupatorium maculatum 'Purpureum' - Rosenflockel
Euphorbia amygdaloides - Mandeltörel
Euphorbia polychroma - Gulltörel
Geum rivale 'Flames of Passion' - Praktnejlikrot
Geranium 'Dreamland' - Hybridnäva
Geranium renardii - Nätnäva 
Helleborus 'Pink Lady´ - Hybridjulros
Hellebourus 'Pretty Ellen Pink' - Hybridjulros
Hellebourus 'Pretty Ellen 'Red' - Hybridjulros
Hylotelephium telephium 'Herbstfreude' - Kärleksört
Omphalodes verna - Ormöga
Pulmonaria saccarata 'Mrs Moon'  - Brokbladig lungört
Sanguisorba tenuifolia 'Pink Elephant'  - Hängpimpinell
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0