Site Meter

En stilla novemberhelg i Visby - i orostider!

 
Fredag 13 november
Nu kämpar vi oss fram i årets mörkaste tid och underbara Visby blev ett gott avbrott i novemberlunken. Att vistas på en flygplats fredagen den trettonde är inget som jag normalt vill vara med om, men nu stod vi trots allt där på Bromma flygplats. Regnet slog mot de stora fönstren och ur högtalarna kom meddelanden om inställda flyg, bland annat till Visby, före och efter vår avgång. Tekniska fel gjorde att flera plan blev stående och jag började fundera på om vi inte skulle ha tagit båten ändå. Men från Bromma är det bara 35 minuters resa till Visby och för en weekend bör själva resan vara så kort som möjligt. Efter en vinglig färd landade vi i Visby den här något dramatiska fredagen och tog en taxi in till medeltidsstaden.
 
Vi hade fått låna en lägenhet i ett helt nybyggt hus på Norra Kyrkogatan, just intill S:ta Maria, Visby domkyrka. De nya husen var byggda så att de passade bra in bland de medeltida husen och lägenheten som låg i gårdshuset var mycket fin. Vi handlade på Torgkassen vid Stora torget och njöt av lugnet. November-Visby skulle utforskas dagen efter.
 
Sent på kvällen kom nyheten om terrorattentatet i Paris, där över 100 människor sköts till döds. Ondskan breder ut sig över världen och jag undrar ännu en gång varför inte människor i stället kan njuta av den tid vi lever på den här vackra planeten, i stället för att strida mot varandra. Jag vet, jag låter som en pastor nu!
 
 
 De nybyggda husen till vänster där vi bodde, på Norra Kyrkogatan
 
 
Lördag 14 november
Efter att ha sett nyheterna på morgonen, bestämde vi oss för att det som hänt i Paris inte skulle få förstöra den här helgen i Visby. Tids nog skulle jag läsa och se nyheter om det hemska som hänt. I stället vandrade vi omkring ut i gränderna och tog oss bort mot botaniska trädgården, som är en av mina absoluta favoritträdgårdar. Nu var träden nakna och marken täckt av gyllne löv från alla dessa fantastiska träd som växt sig så stora här i det gynnsamma läget vid havet. Många gånger har jag gått här i augusti och ibland i maj månad, men aldrig i november och det var spännande att se trädens uppbyggnad. I rosenträdgården blommade Leonardo da Vinci fortfarande fint. Det verkar vara en av de rosor som håller ut längst in i mörkret och kylan. 
 
Att efteråt sitta på Hedbergs bokcafé i värmen och dricka kaffe och te, var som alltid njutbart, även om inte mitt fina sällskap gillade musiken som spelades på det hemtrevliga caféet...!
 
Vi vandrade vidare i ett ganska folktomt Visby och handlade Tryffel i Wisby ostbutik på Wallérs plats 4 och te i den härliga butiken Kränku på S:t Hansplan 4. Det var väldigt annorlunda att se gatorna så tomma på folk och även om jag vanligtvis alltid brukar uppmärksamma Visbys medeltida gatunät, med hus som ser ut att ha byggts huller om buller på ett oerhört charmigt sätt, så kunde jag nu se allt så mycket tydligare, än när gränderna är fyllda av färgglada turister. Efter det att vi ätit en mycket god svampsoppa på Skafferiet som ligger vid Adelsgatan 38, mötte vi plötsligt min syster med sällskap och jag hade ingen aning om att även de befann sig i Visby den här novemberhelgen. Senare på kvällen träffades vi för en trevlig stund i Bolagets vinbar på Stora torget. 
 
Söndag 15 november
Vi gick ut samtidigt som S:ta Marias klockor berättade att det var högmässa. Vi valde bort den, men på lördagen tände vi ljus i kyrkan för de drabbade i Paris. Det blev i stället kaffe och te på H10, vi återvände till Wisby ost, där just ost inhandlades och vi besökte även en butik fylld av julsaker, där ögonen lyste och glittrade på en av oss...! Det var en underbar helg och jag längtar redan till nästa besök i min ´´andra hemstad´´.
Flygresan hem till Stockholm var inte alls lika dramatisk som fredagsresan och nu väntade en ny arbetsvecka i novembermörkret. Men jag ser ljuset i tunneln - om drygt en månad är det vintersolståndet, då ljuset sakta börjar leta sig tillbaka igen.
 
Kompisar - Robinia och murgröna!
 
Botaniska trädgårdens ruin med murgröna i bakgrunden
 
Leonardo da Vinci blommade fortfarande vackert i botaniska trädgården
 
En av mina favoriter - det trassliga mullbärsträdet!
 
Cissis bild!
 
Sparris!
 
 Vi fick en ny perennfavorit som vi ska söka efter hemma i Stockholm nästa år - Grenaster, Aster lateriflorus 'Horizontalis'. Vid sökning på SKUD så har även denna växt bytt namn - Symphyotrchum lateriflora. Här i en fin kombo med ulleternell.
 
Lycka kan vara att se ut över ett vresigt novemberhav...
 
...eller att hitta en butik fylld av julstjärnor och annat som hör julen till!
 
 
Wisby ost har mycket gott i sin butik!

 Hemma i Stockholm var Kaknästornet belyst för Frankrikes skull!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så finstämda bilder! Tänk om alla kunde uppfatta det sköna i världen och vara nöjd med det.
Luna

2015-11-18 @ 16:21:48
Postat av: Hasse Wester

Ja eller hur Luna! Jag förstår inte...

2015-11-18 @ 16:29:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Cecilia Adén

En fantastisk helg !

2015-12-03 @ 21:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0