Site Meter

Från stilla bryggfrukost på Djurgården till blomsterfest i stan

 
 
20 april 2014
 
 
Trött och ordfattig ikväll. Det får bli ett bildsvep över stan i stället för att jag försöker förklara vad jag känner för våren i Stockholm...!
 
 
 
Magnoliorna börjar blomma vid ´´Täcka udden´´- Wallenbergs gamla palats. Sedan 1958 har huset använts som representationsställe för SEB och Investor.
 
 Från slott till koja! Den här stugan finns ute vid Blockhusudden som ligger längst ut på Djurgården.
 
 Aubretia vid Blockhusudden
 
 Villa Parkudden. Här skulle prinsessan Madde bo var det meningen. Nu vet jag inte hur det blir. Villan ägs sedan 1908 av Kungliga Djurgårdsförvaltningen med kunglig dispositionsrätt för Hovet. Med andra ord - kungen bestämmer om den här byggnaden som har ett av Stockholms bästa lägen. När jag vandrade förbi såg jag att man röjt ordentligt på tomten (i parken) under vintern och öppnat upp på ett fint sätt.
 
 Jag stannade länge hos hägrarna vid Isbladskärret
 
 
 
 
 Tidigt olvon vid Rosendals slott
 
 Vid Rosendal väntar vi på att fruktträdgården ska öppna upp...
 
 Favoritträdgården vid Centralbadet! Läs om platsen här!
 
 
 Ormöga bland Centralbadets vårflora. Här finns även lungört, Scilla, vitsippor mm.
 
 Häggen vid dammen grönskar tidigt
 
 Kungsans blomsterfest
 
Det här charmtrollet var inte nöjd med de 20 kr som hon fick för fotograferingen...
 
 Picknick i Berzelii park
 
 I Humlegården var det lugnare...och vackrare!
 
 Humlegården - slänten från Flora kulle ner mot Sturegatan
 
 Runt Linnéstatyn börjar växtligheten ta fart
 
 

Kommentarer
Postat av: Den passionerade trädgårdsturisten

Inga ord! Vilken stad vi bor i!

2014-04-22 @ 16:30:52
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Visst är vi lyckligt lottade!

2014-04-22 @ 19:50:41
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0