Site Meter

Vila



Nu är det så vackert i naturen att det blir svårt att ta in all skönhet. En tidig morgon i slottsparken är paradisiskt vackert nu när markena är täckta av vårblommor och körsbärsträden blommar som bäst. Och så dessa fantastiska fågelkonserter. I veckan kom näktergalen och svartvita flugsnapparen och svalorna flyttade in under bryggan. J hörde västergöken och jag hörde rosenfinken. Vår kock Mattias fyllde år idag och jag plockade blommor åt honom...!

Det är mycket som händer nu i trädgården. Sommarblommor och tomater kämpar på med hjälp av växtbelysning i ett litet rum inne i slottet och alla plantorna längtar ut i trädgården.
Senblommande perenner delas och flyttas ute i trädgården och ogräset har efter regnet och värmen börjat konkurrera med perennerna i planteringarna. Gräsmattorna växer och ogräset på gångarna börjar visa sig. Min uppgift är att hålla parken fin. Den ska vara välskött och det ska blomma så mycket som möjligt och jag vet att jag behöver förbättra vårblomningen i planteringarna till nästa år.

Oftast har jag kontroll över mina uppgifter men ibland känner jag att jag borde göra mer, komma med nya idéer.
Men det är fantastiskt vackert i parken ändå och jag njuter av att se perennerna vakna till liv och för att njuta fullt ut så lägger jag mig bland vitsippor och svalört, sluter ögonen för en stund, lyssnar på näktergalen och drömmer om Mangskog...






Nej...jag tror att jag vilar lite till! Trevlig helg alla ni som besöker denna blogg!



Kommentarer
Postat av: Karen Olesen

Hasse - hvilke herlige billeder.

Skønt, at du finder på at plukke en buket til din kompis på slottet.

Bedste hilsner og god weekend til dig også.

Karen

2012-05-11 @ 21:06:00
Postat av: Georg

Helt underbara bilder Hasse! Trevlig helg på dig!

2012-05-11 @ 21:21:52
Postat av: Lotta 8`)

Härliga bilder och det är viktigt med vila med :)

Ha en skön helg.

2012-05-11 @ 21:25:59
URL: http://www.lottas-tradgard.se/
Postat av: Boije

Det är rätt melodi! ;)

Att se vad man faktiskt har framför ögonen...och sluta dem ett tag och

njuta.



//Boije

2012-05-11 @ 21:59:35
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Sluter ögonen och drömmer mig bort till Mangskog jag med...

2012-05-12 @ 00:12:16
Postat av: Ramona K

Vackra vår bilder och en välförtjänd vilostund för slottsträdgårdsmästaren! Nej, jag vill inte drömma bort mig. Vill vara här och nu och njjjjut. Önskar dock att regnmolnen flyttar på sig. Vilket regn vi hade i Uppsala igår! Fick stanna bilen ett tag. Nu räcker det!

Förresten nu står våra egna kungssängsliljorna på givakt - änligen. Körde i närheten av Kungssängen igår men det ösregnade så inget besök i år heller.

Trevlig helg

2012-05-12 @ 07:17:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Karen: Ha en skön helg du också!



Georg: Det är en vacker tid nu och jag antar att det är vackert i din slottspark också!



Lotta: Glöm inte att vila du också!



Boije: Så är det!



Anonym: Mangskog väntar!



Ramona: Regnet och värmen är perfekt för växtligheten. Ska försöka pricka in blomningen på Kungsängen. Ha det gott!

2012-05-12 @ 11:17:31
Postat av: Marion

Novis som jag är måste jag fråga, de gula du har i vitsippshavet runt dig, är det gulsippa? Vi har en lite tuva strax utanför trädgården. Kan man flytta eller fröså dem?

Tack för alla fina bilder du delar.

2012-05-14 @ 19:33:08
URL: http://wivikens.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nä Marion...det är svalört och räknas av många som ett besvärligt ogräs i mina trakter, men jag gillar dem.

2012-05-14 @ 20:09:17
Postat av: Marion

Tack! Jag tycker de är fina, men då ska man kanske inte plantera in dem i trädgården då. ;)

2012-05-15 @ 20:40:14
URL: http://wivikens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0